~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Selamat Kembali Ke Sekolah Sesi 2013

Posted by Dea at Friday, December 28, 2012 0 comments
Hujung tahun sebegini kesibukan mula terasa..kelmarin mesyuarat kali pertama bermula..semalam pula pendaftaran tahun 1 dan penjualan buku. Sebagai warga baru di sekolah ini, pastinya saya juga turut membantu di mana perlu. Alhamdulillah saya diterima baik di sini dan senyuman yang dilemparkan setiap kali bertembung..meredakan kegundahan dan keresahan di hati saya sebelum ini :)

Alhamdulillah..di tempat baru juga saya diberi kepercayaan untuk menyambung tugas sebagai Guru perpustakaan dan Media..kebetulan yang tidak terduga apabila kedatangan saya ke sini adalah untuk mengambil alih tugas guru tersebut yang berpindah ke Sarawak. Saya diberikan tanggungjawab untuk mengajar subjek sains untuk murid Tahun 3 dan 4 serta subjek Matematik untuk Tahun 5 iaitu sebanyak 13 waktu seminggu. Sesungguhnya saya amat bersyukur dan gembira sekali..Terima kasih kepada pihak pentadbiran sekolah yang sentiasa memahami..

Pastinya kesibukan ini akan berterusan sehingga penggal persekolahan bermula pada hari Rabu 2/1/2013 ini. Di kesempatan ini saya mendoakan Tahun Baru 2013 ini akan membawa seribu rahmat dan keberkatan yang berlipat ganda kepada semua kawan-kawan, adik-adik dan semua pengunjung yang setia singgah di blog saya ni...Harapan saya juga agar tali silaturrahim yang sudah terjalin akan bertambah erat lagi dan kekal berpanjangan...Saya juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang sentiasa memberikan komen dan tidak lokek mencurahkan ilmu untuk dikongsi bersama. Hendaknya anda semua sentiasa diimpahi dan dalam lindungan Allah swt. selalu....Amiiinnn..


Doaku PadaMu Ya Allah..

Posted by Dea at Monday, December 24, 2012 0 comments
Terima kasih Ya Allah untuk usia yang telah Engkau berikan. Terima kasih juga untuk setiap rezeki yang Engkau kurniakan. Terima kasih untuk setiap cubaan yang Engkau turunkan.Terima kasih untuk bakat dan ilham yang Engkau anugerahkan. Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku...dan terlalu sedikit pengabdianku terhadapMu.

Engkau tetap menerima walau terkadang aku alpa, aku lupa, aku tersilap dan khilaf menafsir makna setiap kurniaan dan dugaan. Namun begitu besar kasihMu...Engkau tetap melindungi aku walaupun terkadang aku kalut merungut ketika saat-saat lemahku datang.Aku tidak pernah menafikan hakMu sebagai Khaliq walaupun terkadang aku terbuai dengan kesedihan dan kesakitan yang amat pedih.


Ampunkan aku Ya Allah pabila aku merintih nasibku di hadapanMu. Kalau bukan kepadaMu, kepada siapa lagi harus ku mengadu? Aku tidak pernah menyesali kewujudanku ini Ya Allah...namun aku hanyalah hambaMu yg dhaif dan lemah. Adakalanya aku kurang kesabaran. Ada masanya aku goyah keimanan. Ada masanya aku hampir terikut bisikan syaitan. Namun dengan limpahan kasih sayangMu, Engkau menarikku kembali jauh daripada kesesatan.


Dalam usia begini...aku ingin menjadi lebih dekat padaMu Ya Rahman. Dalam usia yang makin jauh ini...aku ingin lebih merinduiMu Ya Rahiim. Ya Muhaimin...pimpinlah tangan hambaMu ini...pimpinlah hati hambaMu ini...pimpinlah langkah hambaMu ini akan sentiasa berpijak di atas jalan kebenaran. Ya Al Quddus... sebagai hambaMu yang hina dina, aku takkan mungkin mencapai sempurna, tapi kasihanilah aku... bimbinglah aku sentiasa agar aku mampu meniti titian siratulmustakimMu dengan tenang dan mudah tanpa cela.


Terima kasih Ya Allah atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku. Engkaulah Ya Maha Besar... peliharalah diriku ini agar terus berpegang teguh pada taliMu.
Terimalah permohonan hambaMu yang sedang bermusafir di bumiMu ini Ya Al Mudzill.
Amin Ya Rabbul Alamin.

Ulang Tahun Kelahiran

Posted by Dea at Monday, December 24, 2012 0 comments
Sambutan hari lahir saya setiap tahun mmg sangat simple. Jika tahun lepas mama dan abah turun ke Taiping untuk meraikan bersama saya, tahun ini kami hanya mengadakan majlis doa selamat sebelum menikmati juadah tengah hari. Kebetulan cuti sempena krismas dan tahun baru, semua ahli keluarga dapat berkumpul. Mama menyediakan sendiri kek hari jadi saya. Kek pulut kuning yang amat istimewa.. Mama mmg chef terbaik utk kami sekeluarga. Terima kasih mama dan abah kerana membesar dan mendidik saya menjadi manusia yang sentiasa bersyukur..

Jujurnya sejak memulakan kerjaya sbg guru 2 tahun yg lalu, saya tidak lagi menerima ucapan happy birthday dari kawan-kawan. Kalau adapun hanya dari ahli keluarga dan juga sahabat baik saya. Bertugas sebagai pendidik di kalangan senior2 dan veteran , hari jadi bukanlah sesuatu yg dianggap istimewa utk diraikan bersama. Kami cuma ada satu hari perayaan istimewa iaitu hari guru..hari yg menjadi kebanggaan kami warga pendidik.

Hari ini 25 Disember 2012..saya menyambut ulang tahun kelahiran saya dlm suasana yg berbeza. Selain menerima ucapan selamat dari org2 terdekat di sekeliling saya, saya juga menerima ucapan dari sahabat-sahabat maya saya yg sebahagian besarnya hanya di facebook sahaja. Terima kasih atas ucapan sahabat-sahabat dan juga utk semua perkara baik yg kita sering kongsi bersama di sana.

Setiap perkara yang berlaku di dunia ini, ada baik dan buruknya, ada hitam dan putihnya. Kebaikan dan keburukan itu sememangnya suatu yang bersifat lumrah ke atas tiap sesuatu yang berlaku. Begitulah juga halnya dengan facebook, sebuah laman web sosial yang sedang hebat melanda masyarakat dunia pada hari ini . Facebook adalah sebuah laman web sosial yang mampu mengunjurkan kebaikan jika diselia dgn kaedah dan cara yang betul.

Facebook yang digunakan sebagai penghantar maklumat yang salah dan disebarkan kepada semua pengguna facebook boleh menjatuhkan maruah seseorang. Mereka inilah sebenarnya seorang yang tidak bertanggungjawab dan tidak berani menghadapi situasi sebenar. Semoga kita semua dijauhkan daripada perkara-perkara sedemikian dan hubungan ukhuwah ini akan terus berkekalan di landasan yang betul dan di redhai Allah SWT..InsyaAllah..Terima kasih sahabat :)

Azam Tahun Baru 2013

Posted by Dea at Friday, December 21, 2012 0 comments
Tahun 2012 bakal menutup tirainya. Mari kita sambut tahun baru 2013 yang bakal tiba dengan doa, azam dan usaha untuk menjadikan diri kita lebih baik dari sebelumnya. Bagi yang bakal memasuki sekolah awal tahun depan, mulakanlah pembelajaran tanpa menunggu 'last minute'. Binalah azam betul-betul untuk kebahagiaan diri sendiri, keluarga , agama , masyarakat dan bangsa.  

Betul kah bila orang kata Azam itu penting? bukan Encik Azam ye.. tapi Azam tahun baru.. 
Azam penting bagi saya untuk kita achieve target.. tak salah pun ada azam dan cita-cita.. kalau itu yang membakar semangat untuk dapatkan apa yang kita nak.. tapi sila beragak-agak nak buat azam okey.. tak payah lah kau berazam nak masuk where the money drops pastu berazam dapat jawab semua soalan pastu boleh jadi jutawan, bawa balik duit guni-guni..

Terserah azam itu untuk disimpan di dalam hati atau untuk satu dunia tahu.. kalau kita hebahkan kepada dunia pun elok jugak.. sebab bila semua orang dah tau apa azam kita.. dah tentu lah kita akan 'work hard' untuk 'achieve target' tu.. kalau tak malu satu kampung.. eh satu dunia..  jadi demi taknak malu sebab dah war-warkan hari tu.. so marilah kita jadikannya kenyataan. kan???? itu kalau kita tengok dari sudut positif..

Kita usaha lah.. kalau tak dapat.. 'nevermind'.. takde sapa nak pukul kau pun.. boleh 'carry forward' ke 2014,15,16 hingga 2020..itu pun kalau kau tak ada rasa malu dengan diri sendiri :P

Buat Sahabatku..

Posted by Dea at Friday, December 21, 2012 0 comments
“Aku,bukanlah yang terbaik buat diriku,
Diriku bukanlah yg terbaik buat sahabatku,
Aku cuba menjadi sahabat,
Sahabat buat sahabatku,

Sahabat….
Maafkan aku andai melukakan hatimu,
Maafkan aku jika tidak mampu membuatkan mu tersenyum,
Aku tahu,kau memendam rasa,menyimpan perasaan,bergembira dihadapanku,
Tapi hatimu sahabat?

Aku jua bagai dihiris bila kau terguris,
Engkau merintih,aku jua merintih,
Engkau menangis,aku jua menangis,
Engkau ketawa,aku jua turut ketawa,

Pandanglah aku dari kaca mata hatimu,
Jangan engkau pandang aku dari kaca matamu,
Dirimu buat diriku,adalah sahabatku..”

Cinta itu Anugerah dan Tanggungjawab.

Posted by Dea at Wednesday, December 19, 2012 0 comments
Cinta itu adalah tanggungjawab. Tanggungjawab terhadap perasaan, hati, fikiran dan perbuatan. Tanpa tanggungjawab, cinta itu tidak sempurna. Seperti bunga tanpa tangkainya, bulan tanpa bintangnya, lagu tanpa iramanya, adam tanpa hawanya atau saya tanpa awak.

Cinta adalah anugerah yang indah daripada Allah SWT. Allah menguji hambaNya kerana sayang kepada hamba-Nya. Allah mahu cinta yang dianugerahkan ini dijaga dan dikawal dengan sebaiknya. Bukannya untuk dirosakkan dengan hawa nafsu dan menodainya dengan larangan-larangan yang dimurkai-Nya.

Seseorang yang mencintaimu akan rela mengalah demi ketenanganmu, kerana dia meletakkan kebahagiaanmu di atas kebahagiaannya. Cinta itu belajar memahami walaupun tak SEHATI, belajar bersabar walaupun tak KUAT dan belajar ikhlas walaupun tak RELA.

Aku mahu kau tahu aku menyintaimu setulus hati... Bukan hipokrit... Bukan cinta palsu... Bukan ada kepentingan... Ini adalah cinta tanpa syarat... Aku begitu menyintaimu...

p/s: Menyayangi seseorang adalah suatu anugerah... Jangan kita sia-siakan :)

Tak perlu kuragukan lagi..

Posted by Dea at Wednesday, December 19, 2012 0 comments
Ya Allah ya tuhanku,
Hanya padamu aku mengadu,
Melepas semua kerinduanku,
Rindu yang tersimpan dikalbu,
Aku serah hatiku pada-Mu,
Jagalah hati ini agar tak beku,
Bimbing jiwaku agar tak terjatuh,
Dalam cinta berbalut nafsu.


Tak perlu kuragukan lagi,
Cintamu yang kini telah kumiliki,
Keutuhan hati yang telah kau beri,


Demi cinta, dalam hatimu...
Ku yakin engkau untukku...
Meski jejak, pisahkan kita...
Cinta kan bawa kembali padamu...


Terima kasih untuk pagi-Mu, untuk hembus nafas yang Engkau anugerahkan, untuk udara yang aku hirup, untuk hangat mentari pagi, dan untuk hati yang selalu merindu-Mu...

Selamanya..

Posted by Dea at Wednesday, December 19, 2012 0 comments
Hatiku tak mampu mengingkarimu, kerana memang hanya kamu yang dapat mengisi relung hatiku. Menjadikan semuanya indah saat kita bersama..

Bila cinta itu menerima apa adanya,
ajari aku untuk selalu setia.
Bila kesetiaan itu tidak ada duanya,
beri aku waktu untuk membuatmu bahagia.

Bila hidup dipenuhi dengan sejuta tangisan,
ajari aku untuk tersenyum dengan sejuta alasan.
Bila tersenyum membuatmu bahagia,
jagalah cinta ku untuk mu selamanya..

Cuti-cuti Malaysia

Posted by Dea at Friday, December 14, 2012 2 comments
Akhirnya masa yang kami sekeluarga tunggu telah tiba..mulai esok kami akan menjelajah negeri-negeri di pantai timur selama seminggu. Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT kerana diberikan kesempatan pada kami sekeluarga untuk merancang percutian ini dan semoga semuanya berjalan dengan lancar. InsyaAllah. Percutian ini penting agar ia dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan sesama ahli keluarga. 

Semoga semasa percutian ini ,abah,mama dan anak-anak dapat memahami di antara satu sama lain setelah masing-masing sibuk dengan pekerjaan masing-masing.Masa percutian ini juga boleh diguna untuk menyelesaikan masalah kekeluargaan dengan cara berbincang mengenai masalah keluarga dan mencari jalan penyelesaian terbaik. Saya sememangnya menantikan saat ini dan semoga ada jalan keluar yang dapat melepaskan diri saya dari hal yang membelenggu sejak sekian lama..

Percutian kali ini juga disertai ahli baru dalam keluarga kami iaitu kakak ipar saya. Secara tidak langsung kami akan saling lebih mengenal dan mengeratkan silaturrahim..Turut serta dalam percutian kami ialah keluarga sahabat baik mama. Kemeriahan percutian kali ini seakan tergambar di mata..semoga kebahagiaan  ini akan berkekalan sehingga akhirnya..

Buat sahabat-sahabat FB yang sentiasa menghiburkan diri saya dan sering menitipkan nasihat-nasihat berguna buat saya..terima kasih atas segalanya..Saya amat menghargai dan ia membantu diri saya membina semula kekuatan untuk membuat satu keputusan yang betul. Terima kasih buat kak laila, kak miss dan saudara ahmad azizuddin yang sentiasa memahami.. Saya juga sentiasa mendoakan kebahagiaan anda semua. Buat adik yang kuat nangis eyda..terima kasih kerana buat kak dea selalu tersenyum melihat status-status anda yg mencuit hati..hadapilah kehidupan ini dengan pandangan yang positif..hidup tanpa masalah pastinya membosankan..Yakinlah sesungguhnya kita tidak bersendiri ketika ditimpa sesuatu musibah..Allah sentiasa ada bersama-sama kita.


Jumpa lagi jika kita diberi kesempatan dan keizinanNya..InsyaAllah..






Hujan Itu Rahmat Dari Allah

Posted by Dea at Friday, December 14, 2012 0 comments

Cuaca sekarang tidak menentu..adakalanya dalam keadaan panas terik,tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari sudah menjadi sesuatu yang lumrah :)
 
Hujan, adalah satu anugerah. Ia membawa kepada kesejahteraan dan keharmonian ke atas muka bumi kita. Percaya atau tidak, ia membawa lebih kebaikan daripada keburukan. Tetapi perasankah kita akan kebaikan itu? Ka
lau perasan, syukur Alhamdulillah, dan kalau tidak, kita mesti renung kembali dan mula memerhati keajaiban tuhan ini.

Maka, mari kita lihat kenapa “Hujan Itu Rahmat”;

1. Ia menyuburkan muka bumi

Bagi mereka yang bekerja sebagai petani atau pekebun atau mana-mana pekerjaan yang memerlukan tanah yang subur, hujan sangat membantu dalam pekerjaan mereka. Dan seperti yang kita tahu, sayur-sayuran dan buah-buahan sangat penting dalam mengorak langkah kepada hidup yang lebih sihat. Jadi, untuk hidup sihat, kita memerlukan sayur-sayuran dan buah-buahan. Untuk tanam sayur-sayuran dan buah-buahan, kita memerlukan tanah yang subur. Untuk mendapat tanah yang subur, kita memerlukan air, yakni hujan.

2. Ia sumber air bersih

Seperti yang kita sedia maklum, hujan merupakan salah satu sumber air bersih. Dan sesetengah penduduk dunia sangat bergantung kepada hujan untuk sumber air, termasuklah di Malaysia. Ini berlaku apabila mereka tiada loji penapisan air di kawasan tersebut, ataupun perkhidmatan bekalan air bersih tidak sampai ke kawasan mereka. Oleh itu, hujan adalah sumber air utama bagi mereka, untuk minum, mandi ataupun untuk memasak. Air hujan juga berguna untuk pelaut ataupun nelayan yang sudah kehabisan air minuman. Mereka boleh bergantung kepada air hujan untuk minum, kerana air laut sudah semestinya sangat masin.

3. Ianya sebagai peringatan

Tidak dapat dinafikan, hujan juga membawa bencana, seperti banjir di Kedah , Perak dan Kajang yang terjadi baru-baru ini. Tetapi, bencana yang datang, bukan hanya membuat duka semata-mata. Ianya membawa mesej seribu makna. Dan kita manusia biasa, dapatkan kita membuka mata dan membaca? Bila berlakunya banjir, ianya menunjukkan bahawa terdapatnya masalah di tempat tersebut. Mungkin kawasan tersebut rendah dan mudah banjir. Mungkin juga disebabkan oleh sistem perparitan yang tidak teratur dan masalah sampah yang berleluasa. Maka, di sini, dapat kita lihat, berlakunya banjir, ianya bukan salahnya hujan, tetapi kita sendiri. Yang tidak pandai melaksanakan pembangunan. Yang tidak ambil endah tentang kelancaran sistem perparitan.

Jadi, Ingat!!! Jangan ambil mudah tentang hujan. Kerana kita tidak tahu dan tidak pasti akan kemunculan semula nikmat hujan. Dan apabila berlakunya kemarau yang panjang kelak, di saat itulah baru kita hendak menghargai hujan. Betapa pentingnya hujan pembawa rahmat. Betapa pentingnya nikmat tuhan yang dinamakan hujan.

Design Rumah - Konsep Hello Kitty

Posted by Dea at Thursday, December 13, 2012 1 comments
hai, pernah dapat tak hadiah hello kitty, kucing comey dgn riben pink mcm kat atas nie. kalau pernah dpt, mesti akan rasa bangga plus riak.. alah, mesti ada sikit2 atau banyak2 feeling mcm tu, kan3... hehehe

so, mcmana rasa agaknya jika dpt besday present hello kitty mcm pic kat bawah nie:
tmpt makan elegan dgn seat bentuk riben hello kitty.. wahuuoo..
nie yg plg mables, tmpt tido konsep pink, headboard pun bentuk reben pink... nak3!
guest dtg leh borak2 kat ruang tamu ni.. huaa, comey3..
sofa dgn reben pink!
heee.. luar rumah semuanya design konsep hello kitty.. seriously cute.. besh nya kalo dpt tinggal dlm umah nie.. \(^o^)/

Muamalah (pergaulan) antara lelaki dan perempuan

Posted by Dea at Thursday, December 13, 2012 0 comments
Muamalah (pergaulan) antara lelaki dan perempuan hendaklah mengikut batasan-batasan syarak, antara garis-garis panduannya ialah:

1)perempuan tidak boleh bercakap dengan suara yang manja dan lentok, yang mana boleh membuatkan orang lelaki naik syahwat apabila mendengarnya, hendaklah bercakap dan berbincang dalam keadaan yang serius. Tetapi jangan jadi seperti robot, bercakaplah dalam keadaan tenan


g dan biasa saja.

2)Perlu bercakap hanya melibatkan urusan sahaja. Misalnya, perempuan apabila melakukan urusan sewa menyewa, maka apa yang diperbincangkan adalah yang melihatkan urusan sewa menyewa sahaja. begitu juga dengan urusan yang lain.

3)Tidak berdua-duaan di tempat yang sunyi. Misalnya lelaki dan perempuan ketika melakukan urusan, mereka berdua bersama-sama di dalam pejabat atau bilik yang tertutup. Namun boleh jika:
a) Berdua-duaan di kawasan awam yang ada ramai orang.
b) Beberapa lelaki dan seorang perempuan.
c) Seorang lelaki dan beberapa orang perempuan.

4) Tidak terlalu rapat. Sebaik-baiknya ada jarak pemisah di antara lelaki dan perempuan.

5) Mengenakan pakaian yang menepati kaedah Syarak.

6) Menghindari berjabat tangan antara lelaki dan perempuan.

7) Tidak terlalu lama dan berulang.

8) Menghindari tempat-tempat yang mencurigakan.

Fikrahhalaqah.com

Hukum Zahirkan Tangan dan kaki Bagi Wanita

Posted by Dea at Thursday, December 13, 2012 0 comments
Hukum Zahirkan Lengan Dan Kaki Sehingga Buku Lali Bagi Wanita

Tangan dan kaki adalah anggota yang penting untuk seseorang itu melakukan aktiviti dan pekerjaan seharian. Oleh itu, para ulama telah mengeluarkan pendapat yang selari dengan keringanan ini iaitu apabila perempuan melakukan aktiviti kerja, dia boleh mendedahkan lengan dan kakinya.

Ini seperti keadaan apabila tetamu atau sedara-mara da

tang ke rumah, maka ia akan menyukarkan kaum wanita untuk bergerak jika sentiasa memakai stokin. Mungkin dia akan selalu bergerak ke dapur, ke bilik air dan sebagainya, yang kadangkala tempat-tempat itu berair.

Demikian juga bagi perempuan yang bekerja di luar rumah, iaitu yang bekerja di kantin, kerja mencuci, dan sebagainya. Dia boleh menzahirkan kakinya untuk keperluan tersebut. Namun, apabila dia tidak melakukan aktiviti pekerjaan, ia wajib menutup kakinya dengan stokin.

Pendapat yang meringankan masalah ini ialah pendapat daripada ulama yang muktabar, seperti ulama Hanafiyah, Syeikh Taqiyyuddin, Imam al-Muzani iaitu orang kanan kepada Imam Syafie, Sufiyan at-Thauri. (Lihat: Al-Mabsuth, 1/153, Ibnu Abidin, 1/46, al-Mughni, 7/97, Mughni al-Muhtaj, 3/128

Fikrahhalaqah.com

Jangan Biarkan Aku Hanyut

Posted by Dea at Tuesday, December 11, 2012 3 comments

Aku Yang Tersakiti

Posted by Dea at Tuesday, December 11, 2012 0 comments
Pernahkah kau merasa jarak antara kita
Kini semakin terasa setelah kau kenal dia
Aku tiada percaya teganya kau putuskan
Indahnya cinta kita yang tak ingin ku akhiri
Kau pergi tinggalkanku

Tak pernahkah kau sadari akulah yang kau sakiti
Engkau pergi dengan janjimu yang telah kau ingkari
Oh tuhan tolonglah aku hapuskan rasa cintaku
Aku pun ingin bahagia walau tak bersama dia

Memang takkan mudah bagiku tuk lupakan segalanya
Aku pergi untuk dia

Tak pernahkah kau sadari akulah yang kau sakiti
Engkau pergi dengan janjimu yang telah kau ingkari
Oh tuhan tolonglah aku hapuskan rasa cintaku
Aku pun ingin bahagia walau tak bersama dia
(walau tak bersama dia)

Oh tuhan tolonglah aku hapuskan rasa cintaku
Aku pun ingin bahagia walau tak bersama dia

Rindu Itu Anugerah

Posted by Dea at Tuesday, December 11, 2012 0 comments
Rindu itu adalah anugerah dari Allah.  Insan yang berhati nurani punyai rasa rindu. Rindu pada kedamaian.. rindu pada ketenangan.. rindukan kesejahteraan dan juga kebahagiaan. Orang-orang yang bertaqwa rindu akan kebenaran.. kejujuran dan keikhlasan serta keredhaan tuhannya...Semoga kerinduan ini semakin mengeratkan kasih sayang antara 2 hati yang saling berjauhan dan saling berdoa antara satu sama lain. Semoga Allah memudahkan urusan kita agar kita dapat bersatu dan bersama suatu hari nanti.. ♡ ♥ ♡ ♥

Doakan Saya..

Posted by Dea at Tuesday, December 11, 2012 0 comments
✿~✿ Mengalir Air Mata Membaca Kisah Anak Minta Doa Untuk Dapat 5A dalam UPSR (T_T) ✿~✿

Suatu hari selepas saya memberikan satu pengisian di dalam slot bersama remaja, datang seorang remaja darjah 6 duduk di tepi meja saya.

“Ustazah, doakan saya supaya dapat 5A dalam UPSR.”

“InsyaAllah, UPSR 5A.”

Selepas saya berkata sedemikian, dia masih tidak berlalu pergi. Dia tetap duduk sahaja dekat dengan


meja saya. Katanya lagi,

“Ustazah, ini serius tahu!”

Saya senyum sembil berkata;

“Ya, saya tahu. Memang UPSR 5A dari dahulu hingga sekarang. Atau sudah bukan 5A lagi sekarang?”

“Ustazah ini beriya-iya mahu doa, tetapi tidak pula bertanya siapa nama saya.”

Saya mula merasakan anak ini serius dengan kata-katanya. Saya bertanyakan namanya. Setelah diberitahu nama, dia berkata lagi,

“Ustazah mesti doakan saya dapat 5A ya.”

“Boleh ustazah tahu, mengapa kamu bersungguh-sungguh mahu ustazah doakan?”

Dia menyambung lagi,

“Ustazah, saya meminta untuk didoakan agar dapat 5A dalam UPSR kerana saya mahu menuntut hadiah daripada ibu saya. Ibu tidak tahu lagi, apa hadiah yang saya mahukan.”

Dalam fikiran saya, tentulah hadiah yang dimahukan seperti Basikal, PS2, video game atau yang seumpama dengannya.

“Boleh kamu kongsi dengan ustazah dahulu, hadiah apakah yang kamu mahukan daripada ibu kamu sekiranya kamu mendapat 5A?”

“Ustazah, saya harus dapat 5A. Kerana sekiranya saya dapat 5A, saya mahu tuntut hadiah daripada ibu supaya dia menutup aurat dengan sempurna, memakai tudung.”

Pada ketika itu juga, saya menadah tangan berdoa,

“Wahai Allah, Engkau mendengar luahan hati anak ini. Sekiranya dengan 5A boleh menjadi penyebab ibunya mendapat hidayah-Mu, Engkau berikanlah 5A kepada anak ini wahai Allah.”

Terharu saya...
Anak kecil pun pandai menilai..apatah lagi kita..

Cinta VS Suka..

Posted by Dea at Monday, December 10, 2012 0 comments
Di hadapan orang yang kita cinta, hati kita akan berdegup kencang.
Tapi di depan orang yang kita suka, hati kita akan gembira.

Di depan orang yang kita cinta, musim sentiasa berbunga-bunga.
Di depan orang yang kita suka, musim itu cuma berangin sahaja.

Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang kita cinta, kita akan kaku.
Jikalau kita melihat mata orang yang kita suka, kita akan tersenyum.

Di depan orang yang kita cinta, lidah kelu untuk berkata-kata.
Di depan orang yang kita suka, lidah bebas berkata apa sahaja.

Di depan orang yang kita cinta, kita menjadi malu.
Di depan orang yang kita suka, kita akan tunjukkan imej yang sebenar.

Kita tidak boleh merenung mata orang yang kita cinta.
Tapi kita selalu merenung mata orang yang kita suka.

Bila orang yang kita cinta menangis, kita akan turut menangis.
Bila orang yang kita suka menangis, kita akan membuat dia gembira.

Perasaan cinta bermula dari kata.
Perasaan suka bermula dari telinga.
Jadi, jikalau kita berhenti menyukai seseorang yang kita suka,
Umpama kita membuang telinga kita.
Tapi jika kita cuba menutup mata,
Cinta berbuah menjadi airmata.
Setiap orang akan mengalaminya dalam hidup mereka...

Rindu Cikgu

Posted by Dea at Sunday, December 09, 2012 0 comments
Panggilan dan mesej daripada ibu murid saya ketika saya berada di kampung halaman mengusik jiwa 'cikgu' saya. Katanya :

Anak saya rindukan cikgu. Harap cikgu sihat-sihat selalu..

Saya mengajar anaknya dalam Tahun 3. Petah berbicara, tapi cepat terlupa. Jika diberi latihan, memang betul sahaja jawapannya. Bila diuji dengan peperiksaan dari saya atau guru-guru lain dia tidak dapat melakukannya..Itulah antara kerenah dan ragam anak-anak murid saya..

p/s: Cikgu pun sebenarnya rindu dengan murid-murid cikgu di sana. Moga kalian terus belajar..

Bola Oh Bola..

Posted by Dea at Sunday, December 09, 2012 0 comments
Sana sini orang bercerita pasal bola sepak..Harimau Malaya akan bertemu Gajah Putih dari Thailand malam ini..di peringat separuh akhir Piala AFF 2012.. Saya bukanlah pencinta atau peminat tegar bola sepak..tetapi saya cukup bersemangat bila pasukan bola sepak sekolah saya berjaya ke final atau menang..semuanya kerana nama sekolah tempat saya bertugas.

Namun kini saya semakin sedar bahawa apabila kita dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang meminati sukan ini secara tidak langsung kita juga turut bersemangat mengikutinya..mungkin saya tidak mahu ketinggalan maklumat terkini..Selain itu, impian pasukan negeri kelahiran saya Johor untuk bangkit menjadi pasukan yang disegani juga menjadi satu pendorong untuk saya mendekatkan diri menjadi peminat setia..setiakah? :P

Gelombang semangat Harimau Malaya sudah bermula..jom kita bersatu hati dengan semangat kesukanan tanpa mengira keputusannya..Menang kalah adat pertandingan..bola itu bulat..Mudah-mudahan dengan semangat yang kita miliki mampu membawa pasukan negara ke tahap yang disegani..mungkin bukan lagi di tahap dunia..tapi sekurang-kurangnya di peringkat di Asia..InsyaAllah..

Di Dalam Sepi Itu..

Posted by Dea at Sunday, December 09, 2012 0 comments
Serasa diri ini
Terpinggir di batas nan sepi
Tak sesiapa menemani

Di dalam sepi itu
Kembali ku mengingati mu
Lalu hati jadi rindu

Aku terperangkap dalam diri
Aku terpedaya oleh mimpi
Aku dikejari bayang-bayang
Keterpaksaan menyiksakan

Lama ruang hati kekosongan
Lama ku menangis sendirian
Lama hanyalah hitungan masa
Tak terluntur kenangan indah
Di antara kita

Di dalam sepi itu
Bertakhta bayangan dirimu
Mencengkam sanubariku

Rindu

Posted by Dea at Sunday, December 09, 2012 0 comments
aku merasakan sebuah kerinduan
kerinduan yang teramat sangat...
kerinduan pada seseorang
tapi aku tak tahu aku rindukan siapa
adakah aku rindukan dia?
dia yang jauh disana???

Kenangan..

Posted by Dea at Thursday, December 06, 2012 0 comments
Sesekali jenguklah pada kenangan...
kerana dalam kenangan ada dirimu dan dalam dirimu ada kenangan......

Dia..

Posted by Dea at Thursday, December 06, 2012 0 comments
Dia.....
aku ingin sandarkan seribu harapan pada dia...
aku ingin dia tahu bahawa aku perlukan dia...
aku ingin dia tahu bahawa aku amat sayangkan dia...
aku ingin dia tahu bahawa aku tak berdaya lalui hidup tanpa dia...

Tapi....
Tapi dia bukan untukku...
Tapi dia juga menyakitkan hati aku...
Tapi dia juga mempersendakan aku...
Tapi dia juga memberikan tempias kelukaan pada hati aku...

Why girl’s cry?

Posted by Dea at Thursday, December 06, 2012 0 comments
A girl won’t cry easily
Except in front of the person;
Who she love the most,
She becomes weak..!:(

A girl won’t cry easily
Only when she love you the most,
She put down her ego..!
 If a girl cries because of you,




Hold her hands firmly,
She’s the one who would stay with you
For the rest of your life

If a girl cries because of you,
Don’t give her up..!
Maybe because of your decision,
You ruin her life..!

She cries not because she is weak,
She cries not because she wanna sympathy or pity,
She cries because;
Crying silently is No Longer Possible..! :(
The pain, hurt and agony have become too big;
A burden to be kept inside..!

If a girl cries her heart out to you,
And all because of you;
It’s time to look back on what you have done
Only you will know the answer to it

Aku Pernah..

Posted by Dea at Thursday, December 06, 2012 0 comments
Aku pernah setia, tapi aku diduakan
Aku pernah percaya, tapi aku dikhianati
Aku pernah mencintai, tapi disakiti
Aku pernah memiliki, tapi aku kehilangan
Aku pernah tulis, tapi aku dibohongi
Aku pernah berharap, tapi harapan itu sia-sia


Aku mengenal sakit dari sebuah pengkhianatan.....
Dan aku belajar ikhlas dari sebuah kehilangan....

Siput Sedut Masak Lemak Cili Api

Posted by Dea at Wednesday, December 05, 2012 0 comments
Semalam saya diberi tanggungjawab oleh mama saya menguruskan  haiwan bernama siput sedut..masak sedap-sedap yea kakak..mama dengan abah balik kerja nanti nak makan~~huhu. Melilau dari pagi saya mencari resipi dan akhirnya saya memilih untuk mengikut resipi di bawah ini.


Bahan-Bahan:
  • 1 paket siput sedut
  • 20 tangkai cili padi
  • 1 ulas bwg merah
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 kunyit
  • 1 btg serai
  • Santan
  • 1 tangkai daun kunyit
  • limau kasturi
Cara-caranye:
  • Siput potong sikit bahagian belakang, basuh dengan limau kasturi
  • Blander cili padi, bwg merah, kunyit, halia.
  • Masak bhn2 yang diblander dengan siput. serai dan daun kunyit seketika
  • Kemudian masukkan santan
  • Masak hingga mendidih
Dah siap... simple je kan....apa komen mama dengan abah tentang masakan saya selepas makan? Abah kata pandai kakak masak..sedap~~Mama pulak? ~~Anak dara mama dah boleh kawen ~lulus..huhu..

Allah Akan Memberimu Yang Terbaik..

Posted by Dea at Wednesday, December 05, 2012 0 comments


Jika cinta laksana mentari aku akan tetap mengharap sinarnya kembali..Andaikan cinta seperti burung yg menyanyi aku akan sentiasa menari mengikut irama hati..Andaikan cinta laksana hujan yg jatuh ke bumi aku akan biarkan tubuh ini basah
mewangi..Akan tetapi pada hakikat nya,CINTA adalah sesuatu yg kadang sulit utk di mengerti dan sukar untk difahami..Tapi dalam hidup ini.. aku hanya ingin menjadi sebahagian dari cinta itu sendiri..Yang tetap kekal abadi,sampai akhir dunia ini..
Jika Allah menjemput mu sebelum kita bertemu,aku tak akan sedih kerana ku yakin bahawa syurga menanti mu..Dan apabila Allah menjemput ku lebih dulu,jangan pernah kau bersedih kerana aku tau Allah kan memberimu yg terbaik daripada ku. ..

Bila Kepercayaan Hilang..

Posted by Dea at Tuesday, December 04, 2012 0 comments
Baru aku tau kepercayaan itu sebenarnya lebih penting dari cinta... Cinta akan hadir apabila kita saling percaya mempercayai.. Namun percaya tidak akan hadir hanya dengan cinta.... Bila kepercayaan hilang walaupun kita cuba semai benih cinta itu, namun rasanya amat lain.. hidup penuh syak wasangka.. segala perbuatan kita rasa x kena... ermm... maybe something perlu dilakukan untuk mengembalikan kepercayaan itu.. tapi aku pun x tau apa... dan mungkin bukan aku yang patut bertindak..Perlukah peluang kedua? Aku takut duka itu berulang kembali :(

Wahai hati yang resah.. fikiran yang bercelaru dalam membuat pilihan... tenanglah, tenanglah... buatlah solat istikharah jika kamu ragu-ragu dalam membuat sesuatu pilihan. Lakukanlah sama ada sebelum kamu tidur.. atau bangun sebelum subuh. Mintalah petunjuk dari Allah swt dalam membuat keputusan.. insyaAllah, akan diberi petunjuk dan apabila kamu telah diberikan petunjuk.. ikutlah petunjuk tersebut dengan redha. Buruk baik pilihan yang dibuat, pasti semuanya ada hikmah sebaliknya.. sesungguhnya Allah maha arif apa yang terbaik untuk hambanya...

Doaku..

Posted by Dea at Tuesday, December 04, 2012 0 comments
Ya-Rabbul Ariffin
Tuhanku,Seandainya telah kau takdirkan dia milikku.. tercipta buatku
Dekatkan lah hatinya dengan hatiku
Tetapkan lah kemesraan antara kami
Agar kebahagiaan ini kekal abadi
Ya Muhaimin
Dan Tuhanku
Seiringkan lah kami mengharungi hidup luas ini
Ke tepian yang sejahtera
Ya Rabbul Fatihin
Tetapi Tuhanku yang Maha Pengasih
Seandainya telah kau takdirkan dia bukan milikku
Bawalah dia jauh dari pandangan ku
Luput dari ingatan ku
Dan peliharalah aku dari kecewa
Ya Rabbul Izzati
Serta Tuhanku yang Maha Mengerti
Berilah aku kekuatan melontar bayangannya ke dada langit
Hilang bersama senja nan merah
Dan gelap pekat awan
Agar aku bisa bahagia
Walaupun tanpa dirinya
Ya Rabbul Quddus
Dan Tuhanku
Biar sekuat mana aku menyintainya
Aku pohon agar Tuhanku
Melenyapkan perasaan ini
Sekiranya dia ditakdirkan bukan milikku
Ya Rahman Ya Rahim
Tapi sekiranya dia ditakdirkan untukku
Kupohan agar takdir memperkuatkan kasihku padanya
Selagi tidak melebihi kasihku padaMU
Aamiin~

Beza Kita dan Mereka

Posted by Dea at Sunday, December 02, 2012 0 comments
BEZA KITA RAKYAT MALAYSIA DENGAN MEREKA DI GAZA..

1)mereka berperang dengan fizikal, kita berperang dengan hati dan HAWA NAFSU
2)Mereka mengangkat senjata utk berperang, kita memetik gitar utk menyanyi
3)Mereka menangis kerana hilang segalanya, kita gembira kerana dilimpahi segalanya
4)Meraka menutup aurat dgn sempurna dikala peperangan,kita bangga membuka aurat untuk tatapan umum
5)Mereka berjaga siang dan malam untuk bertempur,kita hanyut dibuai hiburan setiap saat dan minit
6)Kanak2 mereka dilatih utk mengangkat senjata, kanak2 kita dilatih utk menjadi bintang kecil di atas pentas...

Awan Pagi..

Posted by Dea at Sunday, December 02, 2012 0 comments
awan kini benar benar menangis
berderai air matanya membasahi bumi
anginpun bertiup menyapu tiap sisi celah kehidupan
membawakan siulan rasa dingin

tiap desah makna diri
kini mulai menebarkan aroma kesejukan
namun rasa dingin tak jua mampu mereda gejolak rasa

yang membakar sembilu kehidupan

terasa nyeri
terasa sakit
saat desiran darah membasahi kalbu rinduku

tak lagi mampu bertahan
kini air mata kesedihan awan
telah membawa kenyataan yang akan membuat suasana pilu

pilu oleh derita hati
pilu oleh tekanan kerinduan
tak mampu bertahan saat bayangan dirimu menghiasi panorama kalbuku

cinta yang kau janjikan kini hanyalah sebuah siksa
janji yang terhianati
janji cintamu membuat aku terperosok kedalam palung derita

dan kini kau tersenyum menyaksikan derita rinduku padamu

dan kini kau bahagia
menyaksikan derita lara cintaku

aku tak mampu berbuat apa apa hanya diam menahan derita kesedihan

dan kini awanpun ikut bersedih

4 Perkara..

Posted by Dea at Sunday, December 02, 2012 0 comments

Anak Soleh

Posted by Dea at Sunday, December 02, 2012 0 comments
Anak : Abah, Andai saya dah BERUSAHA tapi saya TAK BERJAYA capai cita-cita saya suatu hari nanti macam mana? Mesti abah KECEWA kan?..

Ayah : Tak mengapa... TAK BERJAYA kerja bagus takpe.. Tak berjaya menjadi orang KAYA pun takpe. Yang penting, Anak abah ni BERJAYA jadi anak yang SOLEH sampai BILA-BILA. Itulah kejayaan sebenar untuk Abah dan Ummi. Anak SOLEH boleh bawa kami ke SYURGA. Sedang anak kerja BEST, TAPI TIDAK SOLEH, Buat ALLAH MURKA... Hanya HERET KAMI SEKALI KE NERAKA....

Sebagai Renungan Kita Semua...

Bila Sentiasa Bersyukur..

Posted by Dea at Sunday, December 02, 2012 0 comments












Rasa syukur.....
Membuat hidup kita menjadi mudah,
Membuat yang sedikit terasa cukup..alhamdulillah
Mengubah apa yang kita miliki saat ini menjadi lebih berharga,
Mengubah masalah yang kita miliki menjadi hikmah yang bernilai,
Mengubah hidangan yang sederhana menjadi begitu istimewa,
Mengubah ruang yang sempit terasa lapang dan nyaman,
Mengubah kegagalan menjadi pelajaran berharga,
Mengubah kekeru
han suasana menjadi kejernihan,
Mengubah yang tidak nyaman menjadi menyenangkan,
Mengubah penolakan menjadi penerimaan,
Mengubah kebencian dihati menjadi rasa kasih sayang,
Menciptakan kedamaian dan ketenangan dihati,
Mengubah emosi menjadi latihan kesabaran,
Menjadikan masa lalu sebagai kenangan manis,
Menjadikan masa sekarang keindahan dan ketenangan,
Menjadikan hari esok penuh pengharapan.

Bila hatimu dipenuhi rasa syukur, hidup akan menjadi selalu indah dan damai. ALHAMDULILLAH....

Baju Sekolah

Posted by Dea at Thursday, November 29, 2012 0 comments
Kisahnya:
Saya mengajar di sekolah rendah di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya
bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri. Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata-kata kecuali anggukkan yang seolah-olah dipaksa. Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat. Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untuk dirotan .

  Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya. Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang ke sekolah dan masih tetap lambat. Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan tidak berapa jauh dari sekolah. Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah. Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah. 
 
 Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari-lari sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah. Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang.
 
 "Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?" Dia terkejut dan wajahnya berubah. "Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu." Jawabnya "Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?" " Mak pesan, jangan meminta-minta pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu.
 
" Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, "Maafkan cikgu, ......." Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu.

Dipetik dari pengalaman seorang guru yang dedikasi.. ♥

Tangisan Gaza..

Posted by Dea at Monday, November 19, 2012 0 comments
Ketika kita menitiskan airmata kerana cinta yang tak kesampaian, mereka menangis kerana cinta yang kehilangan, ketika kita merungut makanan tak cukup sedap, mereka berlumba mengutip sisa apa yang ada demi meneruskan kehidupan harian, ketika kita mencanak lantang, mempertikai hak orang, mereka didiamkan dengan dentuman senapang, ketika kita takut harta yang ada tidak cukup, mereka sanggup menyerahkan semuanya asalkan anak-anak mereka boleh terus hidup, ketika kita risau suami atau isteri dirampas orang, mereka menangis, mengenangkan suami atau isteri yang tidak lagi pulang kerana dianiaya orang. Jadi apa sangatlah kehidupan dan masalah kita, berbanding mereka yang menghadapi semua itu dan terus berjuang.

Titiplah walau sebaris doa buat mereka..

Perbanyakkanlah..

Posted by Dea at Monday, November 19, 2012 0 comments
“Apabila kamu teringatkan seseorang, perbanyaklah olehmu ISTIGHFAR, apabila kamu lupa tentang apa yg kamu pelajari, perbanyakkanlah SELAWAT, apabila kamu ingin wajah berseri & sejuk mata memandang, perbanyaklah SOLAT DHUHA, apabila kamu inginkan perlindungan & kekuatan hati, perbanyaklah TAHAJUD dan apabila kamu inginkan malaikat mendampingimu & mengelak dari pandangan nafsu syaitan, hendaklah kamu sentiasa berada dalam keadaan BERWUDHU.”

“RasululLah pernah bersabda:
“Barang siapa yang berselawat kepadaKu pada waktu pagi 10 kali dan pada waktu petang 10 kali, ia akan mendapat syafaatKu pahala hari kiamat..." Hadis Riwayat Thabarani.


“Barang siapa memperbanyak istighfar, maka Allah S.W.T akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.” (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)”

Berita Terkini SPPBS

Posted by Dea at Monday, November 19, 2012 0 comments
PENGUMUMAN TERKINI : Dimaklumkan bahawa tarikh akhir kemasukan prestasi murid Tahun 1 dan Tahun 2 2012 ke dalam SPPBS telah dilanjutkan kepada 30 November 2012.. Terima Kasih..

Sumber : http://sppbs.moe.gov.my/sppbs/index_r.cfm?SistemPengurusanPentaksiranBerasaskanSekolah=Rendah

Warkah pejuang (Warkah untuk Palestin)

Posted by Dea at Monday, November 19, 2012 0 comments

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ly5yl5EPanw
dedaun yang tenang tercoret puisi duka
dosa semalam ditanggung bersama

jalan yang kelam meniti liku-liku bisa
adakah harapan mununggu di sana

cintamu membawa
ke hujung dunia

harapan mengagungkan
seru tuhan

si dia yang dipanggil menuju baris hadapan
langkah terakhir salam perpisahan

harapan di sini jihad pasti akan terbuka
kemenangan menanti walau kau terluka

seteru yang menangis
merintihkan dosa
harapan restu yang tipis
terhakis semuanya

biarpun jasad mu pergi
meninggalkan dunia
harapan,,,, yang terpasti
 ,,,, ke syurga

Di Atas Satu Cinta..

Posted by Dea at Monday, November 19, 2012 0 comments

Jejak-jejak langkahku bagaikan lembaran waktu
Apakah ku masih bisa terus melangkah
Serpihan hidupku kan ku bangun di atas satu cinta

* subhanallah aku mencintainya
Subhanallah aku menyayanginya
Dari ufuk timur hingga ke barat
Selalu di hatiku

* subhanallah aku mencintainya
Subhanallah aku menyayanginya
Dari ufuk timur hingga ke barat
Selalu di hatiku

Selalu di hatiku...

Selalu di hatiku...

..mungkin betul kata sorang kakak padaku.. dalam hati ini masih berbekas rasa sayang kepada dia kan? walau pun mungkin tk byk seperti dahulu tapi masih ada kan?ermm..

Malam

Posted by Dea at Monday, November 19, 2012 0 comments
 
malam
hadirmu memberi ketenangan
merehatkan sekujur tubuh kepenatan
menanti untuk hari esok
 
malam
gelapmu diterangi cahaya sang bintang dan bulan
sepimu ditemani sang cengkerik
mendamaikan dikala sendirian

malam
aku terlena dibuai mimpi indah
asyik dan nikmatnya kesejukan dingin

namun
lupakah aku
waktu inilah sepatutnya ku bangkit
bangkit untuk mencari redha ILAHI
bukannya terus hanyut bersama selimut nafsu

Tahniah

Posted by Dea at Monday, November 19, 2012 0 comments
Alhamdulillah syukur kehadrat Allah SWT kerana masih di beri kesempatan kepada saya untuk mencoretkan sesuatu di laman ini pada hari ini.

Harapan saya semoga sahabat semua sentiasa sihat walafiat dan ceria-ceria selalu bersama keluarga tersayang. Sekalung tahniah kepada semua pelajar yang berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR yang diumumkan semalam.Kepada yang kurang berjaya ini bukan pengakhiran..jadikan ia langkah pertama untuk menuju kejayaan di masa depan.

Buat anak didik di Taiping..cikgu tumpang gembira atas kejayaan yang kita kecapi bersama tahun ini. Meskipun cikgu telah kembali ke kampung halaman di Johor..kenangan indah bersama kalian akan tetap tersemat di hati selamanya..Teruskan perjuangan :)

Salam Maal Hijrah

Posted by Dea at Wednesday, November 14, 2012 0 comments
Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Salam Maal Hijrah 1434 H
: : Kullu Aam Wa Antum Bikhair : : kepada seluruh umat Islam.

Semoga dengan kedatangan tahun baru ini kita dapat memperbaiki amalan kita supaya menjadi yang terbaik daripada sebelumnya. Semoga tahun baru ini lebih baik daripada tahun-tahun yang sebelumnya. Sesungguhnya ketika tibanya tahun baru hijrah mengingatkan kita kepada sejarah penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W dari Makkah ke Kota Madinah.

Seindah apa ukhuwah kita?

Posted by Dea at Wednesday, November 07, 2012 0 comments
Memiliki akaun FB atau twitter seakan menjadi trend pada masa kini. Memang kita boleh dicop ketinggalan zaman kalau x tahu apa tu FB :) Majoriti anak2 didik saya juga memilikinya..

Sebahagian besar sahabat FB saya hanya dikenali di alam cyber. Bila saya fikirkan apakah saya sekarang berukhwah kerana Allah? Seindah apa ukhuwah yang kita miliki atau yang pernah kita alami? Bagaimana kita menjaga ukhwah itu? Banyak persoalan yang perlu kita muhasabah semula.

Begitu juga dengan diri saya sendiri terasa banyak lagi kekurangan dan kelemahan saya dalam saya bersahabat.Kita susah untuk memahami sahabat tapi yang penting kita cuba untuk memahami sahabat, mungkin suatu hari nanti dia akan memahami kita.

Kita semua tidak sempurna tapi kita cuba jadi sahabat yang baik, yang mana dapat membimbing sahabat-sahabat kepada kebaikan bukannya keburukan.Dalam kita bersahabat banyak perkara yang Allah s.w.t uji kita, bila kita tabah dalam menghadapi ujian itu bermakna kita berjaya bersahabat kerana Allah s.w.t. Bila kita lihat makna ukhwah itu sendiri yang bermaksud menyatukan hati dan roh yang terikat dengan dengan ikatan akidah yang satu.

Hayatilah persahabatan semoga hubungan yang terjalin sekarang akan terus berkekalan hingga ke akhirnya..ukhwah fillah Abadan abada.

Apa Yang Dicari?

Posted by Dea at Wednesday, November 07, 2012 0 comments
Hari ini, pengajaran masih berjalan seperti biasa..walaupun teramat sibuk menyiapkan segala tugasan terakhir sebelum cuti sekolah bermula dan pastinya saya tidak akan ada lagi bersama mereka selepas ini di sini. Saya tidak mahu ada tugasan yang terbengkalai dan menjadi beban pada rakan-rakan.

Menerima cendera hati pemberian dari anak-anak didik mengusik sedikit emosi saya. Memandang wajah polos mereka adakalanya mengundang saya agar menjadi luarbiasa.
Saya sebenarnya masih mencari apakah yang saya mahukan dalam dunia pendidikan ni?
Adakah sebuah keglamoran?
Atau anugerah guru cemerlang?
Atau sebuah keikhlasan?

Beberapa tahun di sini.. memerhati, sambil mentafsir, apakah yang saya mahu, student mahu dari saya dan apakah kehendak sekolah terhadap saya... saya sedar, pendidik perlu lebih banyak memberi dari menerima.. Itulah kemahuan sebenar seorang guru yang hatinya ikhlas untuk mendidik..

Semoga saya menemui jalan terbaik untuk mendidik anak-anak didik saya di sekolah yang baru pula selepas ini..InsyaAllah..

Ukhwah terjalin persahabatan di eratkan..

Posted by Dea at Saturday, November 03, 2012 0 comments
Mengimbau kenangan buat teman-teman ketika di alam maya, semoga persahabatan yang terjalin kekal hendaknya.
Alam Maya tempat awal pertemuan,
Ukhwah terjalin persahabatan di eratkan..
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara maka damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu beroleh rahmat."
(Al-Hujurrat,49 : 10)
Ukhuwah Islamiah adalah sesuatu yang sangat dituntut di dalam Islam bahkan ia adalah sesuatu yang mesti wujud dalam kehidupan seorang yang bergelar muslim. Tiada satu pun manusia di dunia ini mampu hidup keseorangan. Manusia saling memerlukan untuk mencapai kejayaan samada di dunia mahupun di akhirat.

Di zaman rasulullah SAW, bagaimana kalau kita melihat hubungan yang dibina oleh Baginda SAW dengan para sahabat, begitu akrab sekali. Bagaimana sahabat menyayangi rasulullah SAW sehingga sanggup mempertaruhkan nyawa sendiri demi melindungi kekasih Allah yang teragung ini. Disebabkan ini lah keimanan mereka begitu kukuh dan sempurna lantaran itu Allah menjanjikan syurga bagi mereka.

Dalam kehidupan seharian kita, pernahkah kita bertanya pada diri sendiri, "sanggupkah aku mempertaruhkan nyawaku demi keimanan dan maruah sahabatku?" "adakah aku betul-betul mencintai sahabatku kerana Allah?"...andai tidak pernah, maka persoalkanlah diri sendiri. Biar kita pastikan kita mencintai sahabat kita kerana Allah, kerana ingin menjalinkan hubungan silaturrahim dan membina ukhuwah Islamiah.

Deen Islam adalah Deen yang diredhai Allah. Namun, bagaimana kita hendak mencapai keredhaan Allah daripada Deen ini? Ummah ini hanya boleh terbina bila mana umatnya bersatu hati dan menyayangi saudaranya seperti mana mereka menyayangi diri mereka. Bila terbinanya ummah yang kuat dan mantap ini, maka Deen Islam tidak lagi akan diperkotak-katikkan oleh orang-orang yahudi dan nasrani. Tidak lagi mudah untuk dihina oleh mereka yang kurang memahami kesyumulan Deen Islam ini. Tidak lagi terus berada di bawah puncak dunia, ketinggalan dengan arus perubahan dari segi sains dan teknologi. Islam pasti akan tertegak dimuka bumi Allah yang mulia ini dan umatnya akan menjadi KHALIFAH yang menjalankan amanah yang telah diberikan oleh Allah SWT.

Sekian, Wassalam.

Ibubapa kini boleh online

Posted by Dea at Saturday, November 03, 2012 0 comments
Peperiksaan Akhir Tahun sudah pun berlalu..Mungkin ramai ibu bapa yang masih menunggu kad laporan anak-anak untuk mengetahui pencapaian mereka. Namun dalam versi Sistem Analisis Penilaian Sekolah (SAPS) yg terkini, ibubapa kini boleh memantau & mengetahui keputusan ujian/peperiksaan anak secara online (internet)... caranya...

masuk ke link ini...
http://sapsnkra.moe.gov.my/access-denied.php

klik butang...Daftar sebagai Ibu Bapa..

dan masukkan no.KP atau no.sijil lahir anak... pilih sekolah rendah... kemudian pilih paparan slip keputusan atau markah murid...mudahkan..maklumat di hujung jari ni :)
Back to top

Perjuangan Mesti Diteruskan..

Posted by Dea at Saturday, November 03, 2012 0 comments
Start pukul 8.30 pagi semalam ramai dah blh akses ke EG Tukar.. mcm mana keputusannya ya, ada yg berjaya?? Saya..Alhamdulillah..berkat doa seluruh keluarga serta kawan-kawan berjaya balik ke kampung halaman di Johor..Di manapun ditempatkan nanti saya terima dengan penuh rasa syukur..ramai lagi sahabat-sahabat seperjuangan yang masih berjauhan dengan keluarga tercinta..suami dgn isteri..ayah dengan anak..anak dengan ibubapa yang uzur dsbnya..Semoga sahabat tabah untuk meneruskan perjuangan walau di mana berada..demi agama,negara dan bangsa tercinta..

Buat sahabat-sahabat sepanjang sy berkhidmat di Perak..terima kasih atas rasa persahabatan yg terjalin...semoga ukhuwah akan terus berkekalan..di sini kasih tertumpah..namun gamitan desa tercinta melambai-lambai menanti kepulangan sy di sana..

Kita Adalah Manusia..

Posted by Dea at Saturday, November 03, 2012 0 comments
Buat seorang sahabat "antonio" :
Jika manusia mengecewakanmu,Jangan berduka kerana Allah selalu menunaikan harapanmu . .

Jika manusia menzalimimu,Jangan berduka kerana Allah selalu berlaku adil terhadapmu..

Jika manusia melukaimu,Jangan berduka kerana Allah selalu menitipkan penyembuh buatmu . .

Jika manusia menyayangimu,ketahuilah bahwa terkumpulnya cinta seluruh manusia di bumi ini tidak akan pernah menandingi cinta Allah terhadapmu..InsyaAllah :)

Peringatan Bersama

Posted by Dea at Saturday, November 03, 2012 0 comments
Menegur,
usah sampai menghina...

Mendidik,
usah sampai memaki...

Memberi,
usah sampai mengungkit...


Berkata,
usah sampai takbur...

Perbaiki diri anda, tetapi jangan jatuhkan orang lain..

Sentiasa Positif !!!

Bagusnya KSSR ?

Posted by Dea at Saturday, October 27, 2012 0 comments
bagusnya kssr:
1. mak bpk tk yah susah2 antar anak g tuisyen
2.mak bapak tk de lg nk marah klu ank dpt markah merah
3.mak bpk dah jimat sbb tk yah byr duit tuisyen
4.murid ada byk masa,tk blajar sbb tk de exam...klu tk leh wat eviden pn,ckgu2 akan ulang n tolong smpai boleh..
5.cikgu jimat pen sbb tak yah masukkan markah,klik je kt sistem
6.syarikat broadband makin untung sbb hampir smua ckgu kena

ada broadband sndri.
7.syarikat laptop pn untung sbb ckgu kena bli gak laptop nk masukkan sppbs.
8.tak de double standard pd ckgu yg tak ngajar murid exam upsr/pmr...
9.murid tk rasa rendah diri sbb tak de dah siapa dpt no 1 atau last dlm kelas.

.....byk lg kebaikan kssr klu anda dpt pikirkan....kan..kan...kan...
Untuk kita-kita aje :)
p/s bukan saya yang kata yea..saya cuma share dari kengkawan :P
hakikatnya cikgu sendiri pun msh bercelaru dgn kssr ni.. :P

Jeruk Cermai

Posted by Dea at Saturday, October 27, 2012 4 comments
Pernah makan buah ni tak kawan-kawan? Eeeiii masamnya..Inilah buah cermai..kalau dibuat jeruk mmg yummy!! tak cukup semangkuk saya boleh habiskan..Ada jual lagi ke jeruk cermai ni eh :)

Photo: pernah makan buah ni tak??

Belanjawan Khas Buat Perokok

Posted by Dea at Saturday, October 27, 2012 4 comments
Untungnya ada belanjawan khas Terbaru dan Terkini  Bagi Perokok Tegar :D

Sehari - RM 10.20 (boleh makan KFC satu set)
Seminggu - RM 71.40 (boleh isi minyak kereta penuh tangki)
Sebulan - RM 306.00 (boleh bayar duit kereta Viva)
Setahun - RM 3,723.00 (boleh beli Insurans)
5 tahun - RM 18615.00 (boleh pergi buat HAJI)
10 tahun - RM 37230.00 (boleh buat duit muka rumah)
20 tahun - RM 74460.00 (Lu pikir la sendiri nak wat pa)

~~Jomm Berubah..! ;-)
p/s geramnya dgn pekerja2 yg sedang bina bilik kerja PSS saya~~sesuka hati depa je hisap rokok dlm tu..bila saya tegur depa buat2 kata lupa sekolah kawasan larangan merokok..~~katakan x nak pada rokok!~

Mengimbau Kenangan

Posted by Dea at Saturday, October 27, 2012 0 comments
Sempena Hari Raya Aidil Adha..saya sempat bercuti selama 4 hari di kg tercinta Batu Pahat..dapatlah melepaskan rindu pada mama dan abah serta keluarga..
Sempat meluangkan masa di taman permainan dan tasik yang sering saya kunjungi ketika zaman kanak-kanak dulu..sekali air bah sekali pantai berubah..sangat cantik, bersih dan nyaman..

taman permainan

Tasik Y semakin cantik  ditata rias

Merempit Cara Betul :)

Posted by Dea at Monday, October 22, 2012 0 comments

Siapa kata merempit tidak boleh mengharumkan nama negara? Kelmarin Zulfahmi telah membuktikan bahawa minat berlumba motosikal dengan cara yang betul iaitu di litar boleh menjamin masa depan :) Bukan merempit secara haram di jalan-jalan raya tu..dahlah berdepan dengan maut..mati katak jer..apa pun tak boleh..

Zulfahmi jejak podium

Oleh Saiful Affendy Sapran
saifulaffendy@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
GEMBIRA...(dari kiri) Zulfahmi, Cortese dan Folger ketika di podium semalam.

GEMBIRA...(dari kiri) Zulfahmi, Cortese dan Folger ketika di podium semalam.
JANJI Muhammad Zulfahmi Khairuddin untuk menaiki podium di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) sekali gus mencipta sejarah untuk negara, menjadi realiti apabila pelumba sensasi berusia 21 tahun itu menduduki tempat kedua saingan Moto3 semalam walaupun dia sebenarnya hampir memenangi perlumbaan itu.
Jika tidak kerana kesilapan ketika dua selekoh terakhir menuju ke garisan penamat yang memberi ruang kepada pelumba Red Bull KTM Ajo, Sandro Cortese memintas untuk memenangi perlumbaan itu, Zulfahmi sudah pasti menikmati kejayaan lebih manis di depan penyokong sendiri.

Namun tempat kedua dengan catatan 40 minit 54.151 saat sudah memadai buat pelumba AirAsia SIC Ajo itu untuk mencuri tumpuan 77,000 penonton yang hadir di SIC untuk menyaksikan saingan itu.
Pada perlumbaan itu, Zulfahmi yang bermula di petak pertama, bagaimanapun ketinggalan seawal pusingan pertama selepas Jonas Folger memotongnya dan memimpin saingan sehinggalah pertengahan perlumbaan.

Namun di pusingan ke-11, pelumba dari Banting, Selangor itu memotong Folger dan memimpin saingan sehingga pusingan terakhir tapi Cortese yang sudah mengesahkan kejuaraan dunia bagi kelas Moto3 hasil kemenangan semalam, memintasnya pada dua selekoh terakhir itu.

“Saya melakukan kesilapan di dua selekoh terakhir itu dan ia membenarkan Cortese untuk memintas saya. “Saya cuba untuk berada semula di depan pada selekoh terakhir tapi saya terlewat menekan brek. Kami bergesel sedikit dan saya kemudian memutuskan tempat kedua lebih baik daripada terjatuh.
“Apapun, saya memang percaya sebelum perlumbaan, peluang untuk menaiki podium agak cerah kerana jentera saya berada dalam keadaan terbaik. Kedudukan kedua itu sudah cukup baik tapi saya percaya kemenangan akan hadir tidak lama lagi. “Terima kasih juga kepada semua penyokong yang hadir di Sepang," katanya yang menyambut hari jadi kelmarin.

Cortese yang juga rakan sepasukan Zulfahmi, memenangi perlumbaan sekali gus muncul juara dunia dengan pungutan 280 mata manakala tempat ketiga milik Folger. Cortese mencatat 40:54.123s manakala Folger, 40:54.370s.
Selepas 16 perlumbaan, Zulfahmi berada di tempat ketujuh dengan 112 mata dan akan menyertai Grand Prix Australia, minggu depan.
 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor