~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Muamalah (pergaulan) antara lelaki dan perempuan

Posted by Dea at Thursday, December 13, 2012
Muamalah (pergaulan) antara lelaki dan perempuan hendaklah mengikut batasan-batasan syarak, antara garis-garis panduannya ialah:

1)perempuan tidak boleh bercakap dengan suara yang manja dan lentok, yang mana boleh membuatkan orang lelaki naik syahwat apabila mendengarnya, hendaklah bercakap dan berbincang dalam keadaan yang serius. Tetapi jangan jadi seperti robot, bercakaplah dalam keadaan tenan


g dan biasa saja.

2)Perlu bercakap hanya melibatkan urusan sahaja. Misalnya, perempuan apabila melakukan urusan sewa menyewa, maka apa yang diperbincangkan adalah yang melihatkan urusan sewa menyewa sahaja. begitu juga dengan urusan yang lain.

3)Tidak berdua-duaan di tempat yang sunyi. Misalnya lelaki dan perempuan ketika melakukan urusan, mereka berdua bersama-sama di dalam pejabat atau bilik yang tertutup. Namun boleh jika:
a) Berdua-duaan di kawasan awam yang ada ramai orang.
b) Beberapa lelaki dan seorang perempuan.
c) Seorang lelaki dan beberapa orang perempuan.

4) Tidak terlalu rapat. Sebaik-baiknya ada jarak pemisah di antara lelaki dan perempuan.

5) Mengenakan pakaian yang menepati kaedah Syarak.

6) Menghindari berjabat tangan antara lelaki dan perempuan.

7) Tidak terlalu lama dan berulang.

8) Menghindari tempat-tempat yang mencurigakan.

Fikrahhalaqah.com

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor