~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Hanya Jauhari yang mengenal Manikam

Posted by Dea at Sunday, June 30, 2013
Ketika bersembang dgn seorang sahabat, terpacul peribahasa "Hanya Jauhari yang mengenal Manikam". Dia kata dah lama tanya kawan2 bagaimana asal usul peribahasa ini boleh tercipta dan sehingga kini dia belum mendapat jawapan yang memuaskan hatinya.

Sedikit masa dulu saya juga sering tertanya sepertinya..kebetulan pula saya menguruskan program bacaan NILAM di sekolah. Terdapat dua tahap NILAM iaitu Tahap Jauhari dan Tahap Rakan Pembaca. Mengapa Jauhari? Atas maklumat yang saya ada maka dapatlah saya menjelaskan secara ringkas asal usul peribahasa tersebut kepadanya.

Peribahasa tersebut berasal dari kisah orang2 tua mengenai persahabatan pedagang hindu (Patmanaban) dan orang laut(Jauhari) di tanah Melayu. Mereka berjumpa, dan kemudiannya bersahabat baik. Tak lama lepas tu, mereka mengambil keputusan untuk berlayar bersama.

Langit tak selalu cerah, setelah bertahun2 berlayar bersama kapal mereka dilanda badai yang amat kuat, di lautan lepas (atas sikit dari Aceh)sehingga menenggelamkan mereka. Dalam kekalutan tersebut, hanya tuhan sahaja yang mampu menyelematkan mereka. Jauhari dapat berpaut pada serpihan kapal, dan berenang ke daratan, namun Patmanaban tidaklah dapat di jumpai. Beliau merasa amat sedih. Beliau mengambil keputusan untuk pulang ke kampungnya

Selepas 10 tahun berlalu, Jauhari kembali belayar,beliau kemudiannya singgah di sebuah bandar. di utara Aceh. Ketika beliau jalan, lepak2, makan angin, beliau terserempak dengan seorang gila, terbiar, mukanya rosak teruk. Beliau amat terkejut apabila mendapati, itulah sahabatnya Patmanaban, yang terpisah dengannya ketika kapal mereka tenggelam. *sekilas pandang sahaja beliau telah kenal Patmanaban.

Kemudian, atas kapasiti sebagai sahabat karib, beliau membawa Patmanaban ke kampungnya dan menemukannya dengan keluarga Patmanaban. Selepas perubahan wajah dan perangai, sukar untuk keluarga Patmanaban  mengecamnya.

Kemudian kisah ini diceritakan oleh Jauhari kepada anak cucunya. Dan dari kesetiaan Jauhari  itulah diambil sebagai peribahasa.

"Hanya jauhari yang mengenal manikam" ; hanya orang2 yang betul2 memahami dan mendalami sesuatu/seseorang itu dapat mengenal sesuatu/seseorang.
 

Mungkin ada yang bertanya kenapa nama berbeza dalam cerita dan peribahasa. Ada 3 pendapat yang menjelaskan perkara tersebut.
1-Manikam dalam bahasa telugu memberi maksud ketua, mungkin Patmanaban ialah ketua masyarakat di tempat asalnya.
2-Manickam = Lord Krishna. Mungkin beliau lebih selesa menggunakan nama ini ketika berurus niaga.
3-Manikam mungkin diambil kerana beliau kerap menyambut seseorang dengan ucapan Vanikam, kemudia berlaku kesalahan dalam proses pemindahan cerita dari mulut ke mulut.


Sama ada cerita ini rekaan atau dongeng semata tak tahulah saya.  Nampaknya sahabat saya berpuas hati dengan penjelasan ini :)

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor