~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Berhentilah Merungut..

Posted by Dea at Tuesday, June 11, 2013
Peranan guru bukan setakat mengajar, kalau kat sekolah, guru ni banyak peranan dia... kita la guru yang mengajar dan mendidik, kita juga polis yang mengawal disiplin, kita juga doktor dan misi rawat pelajar sakit, kita juga tok bomoh kalau pelajar kena rasuk dan psiko... kita juga ambulan ok kalau ada pelajar sakit kecemasan... pendek kata kita boleh apa saja kalau kita jadi cikgu haha... best kan?

Saya memang suka jadi cikgu, dari kecik lagi cita-cita nak jadi cikgu...alhamdulillah tercapai juga.... terima kasih Ya Allah. (Jadikan aku hambaMu yang sentiasa bersyukur kepadaMu, dan bukan hambaMu yang kufur nikmatMu)

Kerja lebih masa?

Sebenarnya kerja apa pun letih betul tak? Masa kita jadi pelajar dulu, kita sibuk nak cepat besar kan? sebab nak kerja dan ada duit sendiri, tapi bila dah dapat semua tu kita lupa dan asyik nak merungut lebih2 jer, fitrah manusia memang suka meluahkan, tak salah pun, mungkin dengan cara meluahkan boleh buat hati tenang skit dan boleh teruskan kerja kan.... 

Kepada para guru, saya sangat hargai perjuangan kalian... bila saya dah rasa sendiri jadi guru ni, betul, memang puas bila dapat didik anak-anak murid, tapi kalau yang degil tu, eeee... rasa nak piat jer telinga tu... apasal la degil sangat, tapi jangan over ok, sebab parent sekarang suka SAMAN, opsssss... no komen!

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tidaklah 
berterima kasih kepada Allah SWT sesiapa yang

tidak berterima kasih kepada manusia."

(Hadis riwayat Bukhari).

Belajar mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang bantu kita tak kira muda atau tua ok!

Sesungguhnya segala amal bakti seorang guru dalam 
menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada anak didiknya 


akan melayakkan dirinya mendapat ganjaran kebaikan, 

meskipun setelah pergi mengadap Ilahi. Firman Allah SWT 

yang bermaksud: "Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang 

kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah 

kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, sebagai 

balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar 

pahalanya." (Surah al-Muzammil, ayat 20). Rasulullah SAW 

juga bersabda yang bermaksud: "Apabila meninggal dunia 

seorang manusia, maka terputuslah pahala amalannya 

kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, 

anak soleh yang mendoakannya." (Hadis riwayat Muslim).

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor