~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Ukhuwah atau Ikhtilat?

Posted by Dea at Friday, September 12, 2014
~Bila sahabat2 semakin menyepi dan pergi dari hidup kita ..perlukah kita berasa kesal dan sedih? Mungkin ya..dan mungkin juga tidak~!  Terpulang pada diri kita utk memilih siapakah sebenar-benarnya sahabat atas nama ukhuwah..atau atas nama ikhtilat. Ikhtilat adalah hubungan yg berlandaskan nafsu dan bisikan syaitan, sedangkan ukhuwah adalah hubungan berlandaskan Islamiyah sejati.

Kita sering menggunakan istilah ukhuwah utk agenda yg tersembunyi, itu yg bermasalah. Kononnya dlm jaringan sosial maya mereka menggunakan istilah "Salam Ukhuwah" utk berkenalan dgn kaum berlainan jantina. Mereka melapik perbuatan mungkar dengan benda yg maaruf. Syukur padaMu Ya Allah yg menyedarkan aku, yg selama ini terlalai sehingga aku hampir tersasar dr hubungan ukhuwah yg sebenar.  

Pada asalnya..niat kita berukhwah kerana Allah..tapi lama kelamaan bisikan demi bisikan syaitan yang kita dengari mula sedikit demi sedikit memesongkan niat kita..contoh:'saya mesej dengan si fulan kerana ukhwah.Bertanya khabar kerana ukhuwah..wish birthday kerana ukhwah..dan bermacam lagi yang disandarkan kerana ukhwah.Tapi senang saya katakan ..itu semua BOHONG!!!bohong belaka. 

Itu lah bisikan syaitan yang semakin kita dengar. Siapa ngajar wish-wish birthday ni berlainan gender ni?? Birthday adik-beradik sendiri pun tak pernah wish..konon nak wish birthday orang yang asing..Allah memudahkan ta'arif ukhwah tapi kita yang memberatkan,Kena hafal semua tarikh birthday..makanan kegemaran dan bermacam lagi..Jangan benarkan minda kita didoktrin dengan amalan-amalan yang tidak beri manfaat malah menambah dosa.

Jadi fikir-fikirkan ukhuwah kita di mana sebenarnya sahabat??? Memang wujud ukhuwah muslimin muslimat tapi tengok di mana kewujudannya?? Tidak semua tempat..tidak semua masa ia di bolehkan.Kerana itu saya selalu menekankan..ukhuwah muslimin muslimat memang atas gerak kerja dan perkara yang berkaitan menyuruh kepada yang maaruf..melarang perkara mungkar.Yang penting ia membawa kepada rasa takut kepada Allah dan takwa.


Terima kasih pada sahabat2 yg masih setia dengan ikatan ukhuwah yg sejati. Inn Sha Allah moga persahabatan ini akan membawa kita hingga matlamat akhir kita...Ukhuwah until Jannah.




0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor