~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Belajar Memiliki Peribadi yang Ikhlas

Posted by Dea at Wednesday, September 24, 2014
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh..
Sahabat saudaraku fillah....

Kita mungkin pernah bingung dengan apa yang kita lakukan...
Kita sudah berusaha baik dan bertindak benar tapi tetap saja dinilai salah...Begini salah, begitu juga salah... Kalau tak berbuat apalagi pasti lebih salah.... Jadi apa yang perlu kita buat?? Serba tak kena dan membingungkan...

Berbuat apapun pasti ada celah untuk dipersalahkan.... Akhirnya kita ambil keputusan terserah apa kata orang, yang terpenting buat sahaja asalkan  tidak menyimpang dari nilai kebenaran...

Sahabat saudaraku fillah....

Di situlah kita diuji tentang keikhlasan dalam melakukan amal perbuatan. Setiap muslim harus memiliki niat dan motivasi ikhlas kerana Allah semata. Secara jelas ikhlas ertinya bersihnya hati dan fikiran seseorang dalam melakukan suatu amal perbuatan ditujukan hanya kepada Allah dan hanya mengharapkan redha Allah semata.

Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam bersabda :

" Allah tidak menerima amal, kecuali amal yang dikerjakan dengan ikhlas kerana Dia semata dan dimaksudkan untuk mencari keredhaan- Nya ." ( HR. Ibnu Majah ).

Ikhlas akan membuat amal yang dikerjakan sekalipun berat akan terasa ringan. Sebaliknya tanpa memiliki jiwa yang ikhlas amal kebajikan seringan apapun akan terasa berat. Keikhlasan akan melatih jiwa kita untuk lebih kuat dan sabar dalam menghadapi berbagai problem kehidupan. Hal ini kerana orang yang ikhlas tidak akan bertambah semangat beramal kerana pujian dan tidak hilang semangat kerana cacian. Ikhlas akan membuat jiwa menjadi independen dan merdeka, tidak dibelenggu oleh pengharapan balasan, pujian dan penghargaan juga tidak takut terhadap celaan dan cemuhan. Memiliki jiwa yang ikhlas amatlah penting kerana akan membuat hidup lebih indah, tenang dan bermakna.

Lantas bagaimana cara membentuk peribadi yang ikhlas?

♥ Memiliki pengetahuan tentang makna ikhlas yakni melakukan amal ibadah hanya ditujukan kepada Allah dan mengingat bahwa segala amal tak ada ertinya tanpa disertai keikhlasan.

♥ Melaksanakan ibadah yang wajib dan sunnah kerana seluruh rangkaian ibadah itu mendidik kita untuk menjadi orang yang ikhlas.

♥ Bergaul dengan orang yang ikhlas , hal ini terlihat dari kesinambungan dan kesungguhannya dalam melakukan kebaikan dalam segala keadaan.

♥ Meneladani orang yang ikhlas baik dari sejarah nabi dan rasul, sahabat rasul, ulama, maupun generasi Islam yang soleh.

♥ Selalu memohon pertolongan kepada Allah agar memiliki kebersihan hati dari hal- hal yang akan mengotorinya sebagaimana do'a Rasulullah berikut ini :

" Allahumma innii a'uudzubika min an usyrika bika syaian a'lamuhu wa astaghfiruka limaa laa a'lamuhu.

( Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu dari menyekutukan- Mu, sesuatu yang tidak kami ketahui, dan kami memohon ampunan kepada-Mu dari sesuatu yang tidak kami ketahui).

Demikianlah sahabat saudaraku fillah..semoga catatan ini bermanfaat..

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor