~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Asteroid Menghampiri Bumi

Posted by Dea at Monday, December 05, 2011
SISTEM suria dilingkari dua cincin, iaitu jalur asteroid dan jalur Kuiper. Jalur asteroid memisahkan planet Bumi dengan planet Jovian, manakala jalur Kuiper terletak selepas planet Neptune. Semasa proses pembentukan sistem suria yang berlaku pada 4.6 bilion tahun dahulu, terdapat objek yang tidak berjaya membentuk planet. Saintis menamakan objek tersebut sebagai objek gelandangan sistem suria, yang merangkumi asteroid, meteoroid dan komet.

Asteroid dibahagikan kepada tiga kumpulan utama, iaitu asteroid hampir Bumi, asteroid jalur utama dan asteroid jalur luaran. Tiga parameter yang membezakan ketiga-tiga kumpulan tersebut ialah garis lintang ekliptik heliosentrik, garis bujur ekliptik heliosentrik serta jarak heliosentrik.
 
Asteroid hampir Bumi dipecahkan kepada tiga kumpulan yang lebih kecil, iaitu Amor, Aten dan Apollo. Asteroid jalur utama turut dipecahkan kepada 12 kumpulan yang lebih kecil, iaitu Agusta, Alinda, Eos, Eunomia, Flora, Hungaria, Hygiea, Koronis, Maria, Nysa, Themis dan Vesta. Asteroid jalur luaran memiliki empat kumpulan yang kecil, iaitu Cybele, Hilda, Thule dan Trojan.

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor