“Ya Allah ya Fattah” berulang-ulang, diiringi doa: “Ya Allah, bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya ‘Alim.”
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Ternyata
Al-Quran begitu mengambil berat tentang fadilat (kelebihan) ketaqwaan,
bahkan dalam pada itu ia menyeru manusia kepada ketakwaan dan
menempatkan serta memberikan keistimewaan kepadanya. Sebilangan besar
dari ayat-ayatnya yang jelas sehinggalah para pembacanya, hampir-hampir
tidak tertinggal satupun muka surat ayat-ayat suci Al -Quran ataupun
sebahagiannya melainkan mereka akan mendapati kalimah “attaqwa” di sana
sini yang dinyatakan oleh yang Maha Pengingat dan Maha Bijaksana.
Para
sahabat dan salafus salih begitu mengambil berat tentang ketaqwaan di
mana mereka memastikan, bermujahadah untuk mencapainya dan sering
bertanya mengenainya. Umar bin Al-Khattab pernah bertanyakan Ubai bin
Kaab tentang taqwa. Ubai bertanya: “Pernahkah engkau berjalan di jalan
yang berduri? Umar menjawab, “Bahkan!” Ubai bertanya: “Apa yang engkau
lakukan apabila berjalan di jalan tersebut? Jawab Umar: “Aku
berhati-hati dan berusaha (melepasi nya).” Lalu Ubai berkata: “Maka yang
demikian itulah ketaqwaan”.
Berasaskan
kepada pengertian ketaqwaan seperti yang dinyatakan oleh Ubai bin Kaab
dalam jawapannya terhadap soalan yang dikemukakan oleh baginda Umar,
Sayyid Qutb Rahimahullah menyatakan di dalam tafsirnya, “Fi Zilalil
Quran”:
Yang
demikian itulah ketaqwaan, kehalusan rasa dalam tindakan, keheningan
pada perasaan, ketakutan yang berterusan, kesentiasaan di dalam
kewaspadaan dan pemeliharaan (diri) dan ranjau-ranjau di jalan. Jalan
kehidupan. Jalan yang sentiasa dirintangi oleh ranjau-ranjau keinginan
hawa nafsu, ranjau-ranjau kehalobaan, kebanggaan serta yang menakutkan
dan menggetarkan hati, ranjau-ranjau tipuan pengharapan bagi mereka yang
tidak mempunyai pengharapan. Tiupan ketakutan dari mereka yang tidak
memberikan kemanfaatan serta kemudaratan dan puluhan macam ranjau-ranjau
yang lain.
Cukuplah
“taqwa” dengan segala kelebihan dan keberkesanannya. Sesungguhnya ia
merupakan pemancar kelebihan (fadilah) kepada masyarakat seluruhnya.
Satu-satunya jalan untuk mengawal kerosakan, kejahatan dan dosa. Bahkan
ia merupakan rukun yang paling asasi dalam pembentukan sesebuah
keperibadian di segi kejiwaan dan akhlaknya.
0 comments:
Post a Comment