~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Sabarlah Duhai Hati

Posted by Dea at Friday, July 19, 2013

Terkadang penat tapi bila difikirkan apalah hidup ni tanpa erti perit tanpa erti sakit tanpa erti lelah. Kita takkan merasai erti bahagia erti tenang  dan erti KEHIDUPAN~! Terkadang dalam masalah yang membadai kita perlu ajar diri ini untuk senyum sebab kekuatan sebuah senyuman mampu meluruhkan semua rasa negatif dalam diri.
 
Bukan mudah melalui hidup yang bermacam dugaan ni kan.. yang lemah akan terus lemah kalau cuma berserah pada setiap ujian tanpa berusaha mencapai kejayaan hidup, bagi yang tidak mengenali diri ini sudah pasti punya banyak tanggapan pada diri ini, bagi yang cukup mengenali mereka tahu siapa saya yang sebenarnya, seorang yang tegas seorang yang serius dalam setiap tutur bicara seorang yang benci pada ketidak jujuran.
 
Saya suka kan kehidupan yang damai kehidupan yang penuh dengan rasa hormat setiap manusia sesama manusia..
 
Hikmah itu akan datang bila sabar dan redha itu datang hati yang ikhlas.. Sudah menjadi lumrah bahawa manusia akan didatangkan dengan pelbagai ujian. Ujian yang mendatang dalam pelbagai bentuk, tetapi yang pasti tatkala ujian itu datang menjengah, pastinya kita akan mengeluh, merengek atau resah. Namun, di situlah akan tampak setinggi mana iman kita. Allah menurunkan cubaan kepadamu, agar Dia dapat menguji iman kita, akan bersabarkah kita atau akan marah, dan adakah kita redha terhadap takdir Allah?

Allah memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan balasan yang lebih baik daripada amalnya dan melipatgandakannya tanpa terhitung...

"Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan." (An-Nahl: 96)

"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabar yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas". (Az-Zumar: 10)

Bahkan, keuntungan pada hari kiamat dan keselamatan dari neraka akan menjadi milik orang-orang yang sabar...

"Sedang para malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu, (sambil mengucapkan) : "Salamun 'alaikum bima shabartum." Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu." (Ar-Ra'd: 23-24)

Benar. Semua ini merupakan balasan bagi orang-orang yang sabar di dalam menghadapi cubaan.

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor