~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Lumrah Kehidupan : Sahabat Datang dan Pergi..

Posted by Dea at Sunday, December 22, 2013 0 comments
Apabila menyorot kembali rentetan hidup yang telah berlalu pergi, akan terbit rasa sayu di hati. Sekilas rasa gembira yang banyak sekali. Pelbagai rasa yang bercampur aduk menjadi satu. Sedih, kecewa, suka, duka, terharu, terkilan, rawan dan segalanya. Unik sungguh punya rasa-rasa ini semua. Semuanya berkumpul dalam membentuk rasa. Menyedarkan yang kita hanyalah manusia biasa yang kerdil dari pandanganNYA.

Berapa ramai manusia yang datang dan pergi dalam hidup kita? Mesti ramai bukan? Dalam ramai-ramai akan muncul seorang dua yang masih setia menemani hari-hari yang layak digelar sebagai sahabat sejati. Sahabat sejati itu akan ada walaupun tidak sentiasa hadir di mata. Mereka pasti ada di saat kita perlukan mereka. Jika tiada pun tidak mengapa...terima sahaja.

Kadang-kadang ada yang bersedih..Tak perlu bersedih. Terimalah aturan Allah ini dengan tenang sekali.Setiap orang punya kehidupan yang telah direncanakan Allah untuknya.Tidak perlu bersedih andai mereka hilang ataupun lari dari hidup anda. Belajarlah terima hakikat yang di mana inilah kehidupan. Belajar jangan mengongkong kehidupan orang lain. Manusia punya hak dan keputusan untuk lakukan apa sahaja yang terbaik dalam hidupnya. Begitu juga kita bukan? Makanya itulah keadilan yang Allah sudah berikan pada kita.

Manusia akan terus datang dan pergi dalam hidup kita. Kita juga akan terus datang dan pergi dalam hidup orang lain. Apa yang perlu kita sematkan di hati dan fikiran ialah, berbaik dan berbaktilah dengan semua orang. Berbaik dan berbaktilah kepada semua orang tanpa mengharapkan sebarang balasan. Ada hikmah di setiap pemergiaan manusia yang pernah hadir dan pergi dalam hidup kita. InsyaAllah satu hari kita akan temui hikmahnya.

Ingat, andai semuanya pergi dalam hidup kita, sekurang-kurangnya kita masih punya keluarga yang tetap menyayangi dan kita akan temui jodoh untuk terus layari bahtera perkahwinan sehingga akhir hayat. Andai sudah mendirikan rumah tangga, jagalah ikatan itu sehingga hari muka. Moga kita semua terus berbahagia. Senyum dan terima segalanya :)

ɹɹɹɐ ƃƃuıuǝd~

Posted by Dea at Tuesday, December 10, 2013 0 comments
˙˙ǝʞǝʞǝ˙˙ɹɹɹɐ ƃƃuıuǝd˙˙˙ɹɹɐ ƃƃuıuǝd˙˙nʇɥɐdǝs qıns ɐʇɐʞ ʞɐq ˙ɐɔɐq ʞɐu ƃuıuǝd ƃuɐɹo ʇɐnq ɥǝloq˙˙ıu ʞılɐqɹǝʇ uɐsılnʇ ǝʇısqǝʍ ɐdɯnɾ nʞɐ ɐlıq ɐlnd ʞouoɹǝs

Resah Hati

Posted by Dea at Tuesday, December 10, 2013 0 comments
Ya Allah.. Alhamdulillah..hati ini bergegar indah..manisnya terasa tidak di lidah namun cukup membuat hatiku gundah tak terarah..ini bukan kali pertama..perasaan ini pernah kurasai entah bila namun indahnya..walau berkali-kali hadirnya..sukar untukku mengawal rasa..sukar diungkap dengan kata-kata..

Ya Allah.. Kutulis ayat-ayat ini..untuk meredakan resah di hati..untuk menenangkan gelojak diri.. sungguh kini aku rasa dicintai seorang lelaki yang aku masih belum pasti.. akankah dia menjadi seorang suami..lama tidak bertemu, lama juga tidak berbicara sejak hari dia datang bertamu menemui ayah bonda..

Ingin rasanya menghantar emel mengubat rindu.. ingin rasanya mengirim sms cinta.. namun syukur Alhamdulillah diri ini masih mampu mengawal laku.. masih mampu mengawal tingkah.. cuma tidak mampu mengawal rasa yang bagai menghentak-hentak jiwa..

Hanya doa memohon rahmatMU hanya kepadaMU ku mengadu. Sungguh banyak tak terhitung nikmatMU sedang dosaku..Ya Allah ampunilah aku..kususun tadbir hari ini dengan meyakini takdir esok hari..yang pasti lebih hakiki..Inn Sha Allah.

Diakah Itu?

Posted by Dea at Tuesday, December 10, 2013 0 comments
Saat jatuh hati bermula seakan terdetik adakah lelaki itu bakal suami  yang mungkin ditakdirkan Ilahi buat diri ini. Lalu, tadbir hari ini disusun penuh rapi walau belum pasti takdir esok hari.. :)

Tersenyum sendiri..malu sendiri.. rindu di hati diselangi...  resah menanti.. Diakah itu?  Diakah itu?
yang bakal dicintai sepenuh hati setelah Allah dan Rasul Ilahi? Diakah itu? Diakah itu? Suami  yang padanya dicurahkan bakti seikhlas hati Diakah itu? Diakah itu? Suami yang bersamanya menempuh onak dan duri melayari bahtera alam rumahtangga alam baru penuh liku dalam usaha menuju redha Ilahi.

Diakah itu? Diakah itu? Indahnya hidup ini dalam ketidakpastian penuh kejutan penuh ujian Hanya Tuhan menjadi harapan serta sandaran segala urusan. Diakah itu? Diakah itu? Satu persoalan insani hari ini yang menjadi misteri esok hari..Alhamdulillah~

~Kenangan Musim Banjir

Posted by Dea at Saturday, December 07, 2013 0 comments
 ~Sudah  tiga minggu cuti sekolah berlalu..baru berkesempatan melawat abg long sy di Pulau Pinang. Itu pun kebetulan kerana mereka menerima kehadiran orang baru..dan secara x langsung saya bergelar seorang makcik dengan rasminya. Sy, mama, abah dan adik bercadang menikmati cuti hujung tahun ini ala cuti-cuti Malaysia..kononnya. Kiranya nak keliling satu Semenanjung..Tup..tup musim hujan dan banjir berlaku di sana-sini...APTB :)


Sebut tentang banjir ni, sy ada kenangan musim banjir di kampung aruah nenek.. ( Al Fatihah..semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman di sisiNya ) Kampung nenek memang sering dilanda banjir setiap kali musim tengkujuh..Semasa sy masih kanak-kanak , sy adik-beradik sering mengharapkan setiap kali balik kampung nenek berlaku banjir..Bagi kami yang tidak pernah mengalami banjir, ianya umpama menikmati keindahan alam ciptaan ALLAH SWT. Kenangan musim banjir ini adalah sesuatu yang unik bagi sy. Bermandi manda di halaman rumah..berakit dalam besen besar nenek..sehinggakan periuk belanga nenek menjadi mangsa kami untuk dijadikan sampan..Satu nostalgia manis  kami di musim banjir..

Bercuti ke tanah tinggi juga ada risikonya di musim hujan. Kawasan-kawasan tanah tinggi dan berbukit terutamanya di tempat-tempat yang telah dibangunkan mempunyai risiko hakisan terutamanya ketika hujan. Kebanyakan tempat mudah berlaku hakisan apabila pokok-pokok ditebang untuk dibina bangunan, maka air hujan akan masuk terus ke dalam tanah dan keadaan tanah pepejal bertukar menjadi cecair dan bergerak menyebabkan gelongsoran tanah. Risau berlaku tanah runtuh bila-bila masa..ea eh~! da mcm nak mengajar subjek sains pulak~! :D

Nampaknya terpaksalah tangguh dulu perancangan bercuti buat sementara waktu..Sekarang ni sy habiskan masa cuti dengan belajar memasak dengan mama..nak melengkapkan ilmu rumahtangga ekeke..dan makan...dan makan...~!

 "Sesungguhnya banjir adalah ujian daripada Allah SWT. Sekalipun ia pahit, namun kadang-kadang ujian ini bertujuan membersihkan dosa dan mengangkat darjat. Sebagaimana ubat yang pahit itulah yang menyembuhkan penyakit...".

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor