~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Elakkan Memarahi Anak Dengan Menjerit

Posted by Dea at Monday, September 24, 2012 0 comments
Kebiasaannya, apabila anak-anak/pelajar-pelajar saling bergaduh atau membuat perkara yg telah ditegur oleh kita berulang-ulang kali, cara yang terbaik bagi kita meluahkan apa yang dirasa adalah dengan MENJERIT sekuat hati kepada mereka bukan ?

Sebenarnya dengan menjerit/yelling kepada anak bukanlah cara penyelesaian yg terbaik malah lebih memburukkan lagi keadaan. Iya, anak akan terdiam dan berhenti daripada melakukan aktiviti yang ditegah tersebut, bukan kerana akur tetapi sebab TERKEJUT. Mereka terkejut ibu/bapa mereka boleh dilihat daripada perseptif negatif.

Acapkali kaedah menjerit ini digunakan, keyakinan anak-anak akan menurun secara perlahan-lahan, mereka akan mula menyendiri samada di sekolah atau di rumah dan yang lebih teruk mereka akan bertindak menjerit kembali kepada anda sebagai tanda PROTES.

Mendidik biarlah daripada tauladan. Ubahlah pendekatan dengan lebih diplomasi dengan cara tidak terlalu seperti GURU DISPLIN di sekolah. Mendidik secara berlembut adalah teknik yang terbaik walaupun mengambil masa yg lama. Tetapi berbaloi ! Jom ubah hari ini ♥
Photo: [ INFO ] - Tips Keibubapaan

>> Elakkan Memarahi Anak Dengan Menjerit Kepada Mereka <<

Kebiasaannya, apabila anak-anak saling bergaduh atau membuat perkara yg telah ditegur oleh kita berulang-ulang kali, cara yang terbaik bagi kita meluahkan apa yang dirasa adalah dengan MENJERIT sekuat hati kepada mereka bukan ?

Sebenarnya dengan menjerit/yelling kepada anak bukanlah cara penyelesaian yg terbaik malah lebih memburukkan lagi keadaan. Iya, anak akan terdiam dan berhenti daripada melakukan aktiviti yang ditegah tersebut, bukan kerana akur tetapi sebab TERKEJUT. Mereka terkejut ibu/bapa mereka boleh dilihat daripada perseptif negatif.

Acapkali kaedah menjerit ini digunakan, keyakinan anak-anak akan menurun secara perlahan-lahan, mereka akan mula menyendiri samada di sekolah atau di rumah dan yang lebih teruk mereka akan bertindak menjerit kembali kepada anda sebagai tanda PROTES.

Mendidik biarlah daripada tauladan. Ubahlah pendekatan dengan lebih diplomasi dengan cara tidak terlalu seperti GURU DISPLIN di sekolah. Mendidik secara berlembut adalah teknik yang terbaik walaupun mengambil masa yg lama. Tetapi berbaloi ! Jom ubah hari ini <3
Posted by Dea at Monday, September 17, 2012 0 comments
Sungguh, KASIH SAYANG tak mengenal usia dan WARNA KULIT...
Cinta pandang pertama antara sang ibu dan anak ♥ ♥ ♥

  Photo: Sungguh, KASIH SAYANG tak mengenal usia dan WARNA KULIT...
Cinta pandang pertama antara sang ibu dan anak <3 <3 <3

[ LIKE & SHARE ]

Cerita panas!

Posted by Dea at Thursday, September 13, 2012 0 comments
Panas! : "Angkara RM1, Pelajar ditampar GURU". Apa-apa hal guru dulu yang akan dapat buah tangan cacian masyarakat seantero dunia. Terima kasih Harian Metro, ada tak rakan-rakan guru yang tahu cerita sebenar???

~ermm..penyesalan hanya akan hadir bila anak tersebut mencuri 1 juta suatu masa nanti agaknyakan..~Nauzubillah..

Kita Harus Berubah

Posted by Dea at Sunday, September 09, 2012 0 comments
Helang merupakan jenis unggas yang mempunyai umur paling panjang didunia. Umurnya dapat mencapai 70 tahun. Tetapi untuk mencapai umur sepanjang itu seekor helang harus membuat suatu keputusan yang sangat berat pada umurnya yang ke 40.

Ketika helang berumur 40 tahun, kukunya mulai menua, paruhnya menjadi panjang dan membengkok hingga hampir menyentuh dadanya. Sayapnya menjadi sangat berat kerana bulunya telah tumbuh lebat dan tebal, sehingga sangat menyulitkan waktu terbang.

Pada saat itu, helang hanya mempunyai dua pilihan:Menunggu kematian, atau
Mengalami suatu proses transformasi
yang sangat menyakitkan
suatu proses transformasi yang
panjang selama 150 hari.


Untuk melakukan transformasi itu, helang harus berusaha keras terbang k eatas puncak gunung untuk kemudian membuat sarang ditepi jurang , berhenti dan tinggal disana selama proses transformasi berlangsung.
Pertama-tama, helang harus mematukkan paruhnya pada batu karang sampai paruh tersebut terlepas dari mulutnya, kemudian berdiam beberapa lama menunggu tumbuhnya paruh baru. Dengan paruh yang baru tumbuh itu, ia harus mencabut satu persatu kuku-kukunya dan ketika kuku yang baru sudah tumbuh, ia akan mencabut bulu badannya satu demi satu.


Suatu proses yang panjang dan menyakitkan.
Lima bulan kemudian, bulu-bulu helang yang baru sudah tumbuh. Helang mulai dapat terbang kembali. Dengan paruh dan kuku baru, helang tersebut mulai menjalani 30 tahun kehidupan barunya dengan penuh bertenaga!


DARI JINGGO 
Dalam kehidupan kita ini, kadang kita juga harus melakukan
suatu keputusan yang sangat berat untuk memulakan sesuatu proses pembaharuan.
Kita harus berani dan mahu membuang semua kebiasaan lama yang konservatif, meskipun kebiasaan lama itu adalah sesuatu yang menyenangkan dan melenakan.


Kita harus rela untuk meninggalkan perilaku lama kita agar kita dapat mulai terbang lagi menggapai tujuan yang lebih baik di masa depan. Hanya bila kita bersedia melepaskan beban lama, membuka diri untuk belajar hal- hal yang baru, kita baru mempunyai kesempatan untuk mengembangkan kemampuan kita yang terpendam, mengasah keahlian baru dan menatap masa depan dengan penuh keyakinan.


Halangan terbesar untuk berubah terletak
di dalam diri sendiri dan andalah
sang penguasa atas diri anda.
Jangan biarkan masa lalu menumpulkan rasa dan melayukan semangat kita.
Anda adalah helang-helang itu.
Perubahan pasti terjadi.
Maka itu, kita harus berubah!
 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor