~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Kerja Satu Ibadah

Posted by Dea at Thursday, August 30, 2012 0 comments
Susah Kita Di Sini, Susah Lagi Mereka Di Sana...
Moga Segala Kerja Kita Di Kira Sebagai Ibadah...

Photo: Selamat Pagi Isnin Yang Ceria.. Susah Kita Di Sini, Susah Lagi Mereka Di Sana... 
Moga Segala Kerja Kita Di Kira Sebagai Ibadah...

Kumbang Kekura Sihat dengan Memakan Afid Organik

Posted by Dea at Friday, August 24, 2012 0 comments

Satu kajian baru menunjukkan larva kumbang kekura yang memakan mangsa di kawasan penanaman organik dilihat lebih hidup membesar berbanding larva kumbang kekura yang hidup di kawasan penggunaan baja konvensional,.

Kajian yang diterbitkan dalam Biological Control, mungkin dapat memberi kesan penting bagaimana petani menggunakan pemangsa semula jadi untuk mengawal perosak.
 
Ramai orang percaya makanan organik baik untuk kesihatan mereka. Kajian berasaskan makmal ini tidak menguji idea tersebut. Larva kumbang kekura diberi makan afid organik dilihat sepuluh peratus lebih berjaya untuk mencapai tahap dewasa – satu perbezaan yang boleh memberi impak besar kepada populasi kumbang kekura tersebut, jika ia benar pada ladang.
 
Dr. Jo Staley dari Pusat Kajian Semulajadi Alam Sekitar (NERC) untuk Ekologi dan Hidrologi (CEH), salah seorang penyelidik berkata, eksperimen lebih banyak perlu dijalankan bagi melihat pada pelbagai jenis pemangsa dan mangsa di persekitaran lapangan yang sebenar, sebelum kita mengetahui jika hubungkait ini berada pada sistem yang lebih kompleks.
 
"Ini hanyalah kajian awal, tetapi kami telah membuktikan bahawa sedikit perubahan pada baja di sesuatu tanaman boleh menghasilkan kesan signifikan terhadap kematian kumbang kekura," kata Staley.
Kumpulan tersebut meletakkan afid-afid pada tumbuhan yang dibesarkan dengan baja Ammonium Nitrate buatan, dan pada tumbuhan lain yang dibesarkan dengan baja organik seperti tinja ayam dan sisa lebihan tanaman. Mereka kemudiannya mengalihkan afid-afid tersebut dari tumbuhan itu dan memberikan ia sebagai makanan kepada larva kumbang kekura yang dikurung, sambil memerhatikan kadar kemandirian pemangsa.
 
Para saintis berpendapat bahawa perbezaan pada kadar kematian kumbang kekura yang dilihat mungkin kerana afid tersebut menyimpan kimia beracun glucosinolates yang terhasil daripada tumbuhan itu demi melindungi diri daripada serangan perosak. Kimia ini digunakan bagi menguatkan pertahanan afid-afid itu terhadap pemangsa. Tumbuhan yang menggunakan pembajaan buatan boleh menghasilkan lebih banyak bahan kimia tersebut, maka dijangkakan afid-afid pada tumbuhan tersebut boleh menjadi lebih beracun.
 
Namun, Staley berkata lagi bahawa ianya tidak dapat menjelaskan apa yang berlaku. Jumlah kemandirian untuk kumbang kekura adalah sama samada ketika peringkat larva ia memakan afid yang menghasilkan pertahanan tersebut atau memakan afid umum yang tidak menghasilkan pertahanan tersebut. Lebih asas lagi, analisis kimia badan afid dari kedua-dua rawatan tidak menunjukkan sebarang perbezaan signifikan pada tahap glucosinolates, bahan kimia yang disangka digunakan oleh afid untuk pertahanan diri mereka daripada pemangsa.
 
“Kemungkinan kumbang-kumbang kekura itu berasa kesan sakit daripada bahan tumbuhan kaya-racun yang terkandung dalam perut mangsanya, atau bahan pertahanan selain daripada glucosinolates mungkin bertanggungjawab untuk itu," ujar Stanley.
 
Kaedah 'kawalan biologi' seperti membebaskan sekumpulan kumbang kekura yang dibiak secara kurungan ke ladang untuk mengawal afid telah mula terkenal beberapa tahun ini. Seperti biasa, pelbagai pendekatan kurang ekstrem digunakan untuk mengawal perosak secara biologi dengan meningkatkan populasi pemangsa seperti kumbang kekura dan larva pepatung. Mereka menggunakan kaedah seperti meninggalkan beberapa peratus kawasan tidak ditanam atau membina jaluran tanaman digelar 'bank kekumbang'. Kajian ini mencadangkan keberkesanan taktik-taktik tersebut bergantung kepada bagaimana petani-petani membaja tanaman mereka. Sumber - http://planetearth.nerc.ac.uk/news/story.aspx?id=1253&cookieConsent=A

Subhanallah, Keajaiban Pergerakan Arah Lawan Jam

Posted by Dea at Monday, August 20, 2012 0 comments
Bagaimanakah anda mengacau makanan atau minuman? Menggunakan arah jam atau arah lawan jam?
Berpandukan sunnah Rasulullah, baginda sentiasa mengacau dengan menggunakan arah lawan jam. Tentu ada hikmah tersirat di sebalik perbuatan Rasulullah yang mulia. Mari kita soroti, mudah-mudahan Allah memberi kita petunjuk.
Lihat semua pergerakan ini:
 Pada struktur atom, terdapat electrons yg merupakan satu-satunya objek yang bergerak dalam atom. Ia mengandungi cas negatif dan berputar mengelingi nucleus dlm kedudukan arah lawan jam.
 Pergerakan cytoplasm di dalam sel adalah mengikut arah lawan jam.
 Bumi dan bulan berputar pada paksinya juga mengikut arah lawan jam.
 Begitu juga peredaran bulan beredar mengelilingi bumi, dan bumi beredar mengelilingi matahari, mengikut arah lawan jam.
 Planet-planet di angkasa juga mengelilingi Matahari dalam gerakan arah lawan jam.
 Matahari berputar pada paksinya juga mengikut arah lawan jam.
 Tidak dilupakan, galaksi juga bergerak mengikut arah lawan jam.
 Tawaf dalam ibadah haji, dilakukan mengikut arah lawan jam.
Mengikut artikel “Rahsia Kaabah” yang saya baca di sini, dijelaskan bahawa antara faktor-faktor yang menyebabkan pusaran tenaga sangat besar di Kaabah dan mengapa berdoa di Multazam sangat mustajab ialah kerana arah tawaf mengikut arah lawan jam.
 Hukum Tangan Kanan
Dalam fizik, Hukum Tangan Kanan (Right Hand Rule) menerangkan bahawa jika ada sebatang konduktor yang di kelililingi oleh arus yang mengalir mengikutarah lawan jam, maka akan terhasil suatu daya elektromagnetik yang menghala ke atas.
Ketika jutaan orang sedang bertawaf mengelilingi Kaabah, hal ini seperti ada suatu arus elektrik yang besar, terjana daripada bio electrons dalam tubuh manusia, bergerak mengikut arah lawan jam yang mengelilingi Kaabah. Hasilnya ialah gelombang elektromagnetik yang keluar dari Kaabah.
Jadi dari situlah rahsia mengapa apabila kita berdoa di Multazam sangat mustajab. Ini kerana tenaga dari doa kita menumpang gelombang elektromagnetik yang keluar dari Kaabah. Maka kekuatan doa kita menjadi berlipat kali ganda.
Dalam persoalan mengacau makanan dan minuman mengikut arah lawan jam, saya pernah terbaca bahawa pakar metafizik mengatakan bahawa cara kacau air mengikut arah lawan jam dapat menghasilkan tenaga positif. Mungkin ia menggunakan prinsip yang sama, berpandukan Hukum Tangan Kanan. Sebab itulah banyak terapi melalui minuman selalunya mempunyai arahan supaya dikacau minuman tersebut melalui lawan arah jam. Wallahu a’lam.
Jika ini benar, maka terbuktilah keajaiban sunnah!
- Allah Maha Besar,Allah Maha Agung -
- Allahuakbar ! -

Tips Menjaga Kesihatan Diri

Posted by Dea at Monday, August 13, 2012 0 comments
Photo: >> Tips Menjaga Kesihatan Diri <<

~ like & share ~

hargai ikan kecil.........

Posted by Dea at Wednesday, August 08, 2012 0 comments
 
Hiduplah seekor beruang di tepi sungai di hutan. Suatu hari, ia merasa lapar. 
Dia keluar dari sarangnya untuk mencari makanan.

Beruang itu pergi ke sungai untuk menangkap ikan. Berdiri di sisi sungai, 
dia menatap ke dalam air. Dia menerkam
ikan, dan menangkapnya. Tapi kemudian, beruang berfikir, “Ini terlalu kecil ikan untuk mengisi perut saya. Aku harus menangkap ikan yang lebih besar.”

Jadi, ia melepaskan ikan kecil. Dia menunggu untuk beberapa waktu, sampai ia menangkap ikan lain. Kali ini juga ikan kecil. Dia berfikir bahwa ikan kecil tidak akan mengisi perutnya. 
Jadi dia lagi membiarkan ikan pergi.
Dengan cara ini ia menangkap ikan kecil, tetapi biarkan mereka semua pergi, masih berfikir bahwa ikan kecil tidak akan mengisi perutnya. Sampai petang , beruang itu tidak menangkap setiap ikan besar.

Apa yang lebih buruk, setelah terus berdiri untuk waktu yang lama,
 beruang sekarang merasa lelah.
Dia perlahan-lahan mulai merasa menyesal kerana telah melepaskan begitu banyak ikan. Dia menyedari bahwa semua ikan kecil, bersama-sama akan mengisi perutnya, 
tapi sekarang sudah terlambat. 
Dia harus tetap lapar hari itu.
 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor