~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Gymnema dan Peria Penawar Diabetes

Posted by Dea at Thursday, December 08, 2011

MALAYSIA antara negara yang kaya dengan pelbagai jenis makanan hasil kepelbagaian budaya dan masyarakatnya yang berbilang kaum. Bertitik tolak daripada ini, terdapat segelintir masyarakat Malaysia yang kurang menjaga pemakanannya dan diburukkan lagi dengan mengamalkan menu tidak sihat, seperti mengambil makanan yang melebihi paras kolesterol, gula dan garam. Akibatnya, pelbagai jenis penyakit dihidapi termasuklah penyakit kencing manis atau diabetes.
Di Malaysia, dianggarkan 17 peratus penduduk mengalami diabetes. Jumlah yang sebenar, mungkin sekali ganda lebih tinggi daripada jumlah yang direkodkan oleh Persatuan Diabetes Malaysia (PDM). Diabetes terjadi apabila badan tidak lagi berupaya mengawal kandungan glukosa di dalam darah yang menyebabkan paras glukosa meningkat. Hal ini terjadi kerana badan seseorang kekurangan Insulin, iaitu hormon yang bertanggungjawab bagi mengawal tahap glukosa di dalam badan. Oleh hal yang demikian, seseorang perlu mendapatkan suntikan insulin hampir setiap hari bagi mengawal paras glukosa.
Namun, terdapat tumbuhan yang terbukti berupaya mengawal paras glukosa dalam darah, iaitu daun pokok gymnema dan buah pokok peria.
Gymnema atau Gymnema sylvestre berasal dari hutan dan padang rumput di selatan India. Dalam bahasa Hindi dikenali sebagai gurmar atau pemusnah gula. Daunnya sudah lama digunakan dalam perubatan tradisional. Kini, daunnya dibuat kajian oleh pakar perubatan India dan perubatan Ayurveda, kemudian diproses menjadi bentuk tablet sebagai alternatif rawatan kencing manis. Apabila daunnya dikunyah akan mencetuskan gangguan keupayaan untuk merasai makanan yang manis.

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor