~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Pelindung Pembentukan Ulser

Posted by Dea at Thursday, December 08, 2011
EKOR anjing atau nama saintifiknya, Plantago major L. sejenis herba yang lembut dan berbatang pendek. Tumbuhan ini berumpun dan boleh mencapai ketinggian 30 – 40 sentimeter (cm). Daunnya bulat dan berurat selari. Tangkai daunnya pula panjang dan menjulur keluar dari pangkal pokok.
Bunga pokok ekor anjing halus, kecil dan tersusun pada tangkai yang panjang. Setiap tangkai bunga juga tumbuh keluar dari pangkal pokok. Herba ini dipercayai berasal dari rantau bersuhu sederhana di Eropah dan Asia dan sekarang penyebarannya hampir ke seluruh dunia dan kawasan bertanah tinggi.
Nama tempatan pokok ekor anjing halus mungkin berasal daripada bentuk tangkai bunganya yang agak panjang dan seakan-akan ekor anjing. Nama tempatannya yang lain ialah ekor angin, daun senduk atau daun sejumbuk. Di Indonesia, tumbuhan ini dikenali sebagai daun senduk, otot-ototan, daun urat, ekor angin atau sembung otot. Di Filipina, nama tempatannya “lanting”.

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor