~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Albedo Kejora Paling Tinggi

Posted by Dea at Monday, December 26, 2011
ALBEDO membawa maksud pecahan cahaya matahari yang dipantulkan semula ke ruang angkasa oleh planet, asteroid dan satelit semula jadi. Albedo tidak memiliki unit, sama seperti magnitud ketara dan magnitud mutlak. Albedo tidak dipengaruhi saiz objek mahupun jarak objek kosmik dari matahari. Komposisi bahan kimia yang menyelubungi permukaan sesebuah objek kosmik menentukan albedo.
Utarid merupakan planet terdekat dengan matahari, memiliki nilai albedo rendah, iaitu 0.142. Eris pula sebuah planet kerdil dengan diameter 2500 kilometer serta berjarak 67.67 Unit Astronomi, memiliki nilai albedo jauh lebih tinggi daripada Utarid, iaitu 0.96. Hal ini demikian kerana permukaan Eris dipenuhi dengan ais metana berwarna merah, manakala Utarid memiliki lapisan atmosfera amat nipis.
Zuhal berdiameter 120 540 kilometer dan albedonya ialah 0.47, manakala Enceladus sebuah satelit semula jadi bagi Zuhal, diameternya cuma 513 kilometer, tetapi memiliki nilai albedo paling tinggi dalam sistem suria, iaitu 1.375. Keadaan tersebut berpunca daripada permukaan Enceladus yang dilitupi ais berwarna putih, terdiri daripada sebatian hidrogen serta oksigen, manakala permukaan Zuhal dipenuhi dengan kepulan gas hidrogen dan helium.
____

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor