~~Tanpa ilmu dan amal aku bukanlah insan sempurna,aku hanyalah seorang yang berdosa... Aku amat mencintai orang² yang soleh, meskipun aku BUKAN sebahagian dari mereka.... Aku sangat benci orang² yang bermaksiat, meskipun tanpa sedar, aku SEBAHAGIAN dari mereka..... Memang aku tak layak berbicara tentang ilmu AGAMA , tapi aku mahu bersama dengan orang² yang tinggi ilmu AGAMA nya~~!.

Batas Percakapan

Posted by Dea at Sunday, December 18, 2011
Tidak sedarkah kita bahawa kita sedang menunjukkan contoh kepada mereka dari segi perbuatan dan tingkah laku kita? Mana akhlak kita? Mana sabar kita dalam menempuh segala perkara? Mana sifat tawadhu’ kita kepada Allah S.w.t? Adakah kita sekadar berpuas hati dengan melepaskan kemarahan kita, membuatkan kita merasa selesa? Sedangkan kita sedang menjatuhkan maruah orang-orang Islam sendiri? Itu yang sama-sama kita perlu fikir kembali.

 Tidak kah kita terfikir bahawa itu adalah kehendak Iblis? Dan sememangnya dia dan kuncu-kuncunya mahu melagakan kita semua. Saya sendiri akui, bahawa saya sendiri pun tidak lari dari bersifat marah. Tetapi sekurang-kurangnya saya cuba menapis kemarahan saya di internet ini dengan menjaga adab sopan dalam bahasa agar tidak terlalu celupar. Kerana kita akan bertanggung jawab terhadap apa yang kita perkatakan.

“Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata baik atau diam…” Hadith riwayat Bukhari dan Muslim

“Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati semuanya kelak pasti akan diminta tanggung jawabnya”. Surah Al Isra’ : Ayat 36
Oleh itu saya amat berpesan kepada diri saya dan sesiapa sahaja, agar menjaga batas-batas percakapan dan ayat dalam berkata2 sama ada melalui lidah kita ataupun melalui penulisan lebih-lebih lagi di internet. Kerana tersilap keduanya itu boleh mengundang kepada lebih banyak keburukan semata. Dan satu lagi saya ingin pesankan di sini, sesuatu tuduhan yang masih tidak pasti dan tidak mempunyai bukti janganlah kita bersekongkol dalam memperbesarkannya. Kerana dibimbangi jatuh ke dalam membuat FITNAH. Jika tidak, hendaklah dia menahan diri, baik perkataan itu hukumnya haram, makruh, atau mubah”. Dalam hal ini maka perkataan yang mubah diperintahkan untuk ditinggalkan atau dianjurkan untuk dijauhi kerana takut terjerumus kepada yang haram atau makruh dan seringkali hal semacam inilah yang banyak terjadi pada manusia.

Orang mukmin bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, bukan seorang yang keji dan bukan seorang yang berkata kotor.” (Hadith Riwayat Ibnu Mas'ud)

so sama2lah kiter jaga lidah dan jari kiter yer kawan2!

0 comments:

Post a Comment

 

Tentang Dea © 2010 Web Design by Ipietoon Blogger Template and Home Design and Decor